Wie elektrisch wil rijden in het premiumsegment, moest tot voor kort flink in de buidel tasten. Zeker als je mikte op een Audi Q4 e-tron. Dat verandert nu. Met de nieuwe Q4 40 e-tron schuift Audi zijn populaire middenklasse-SUV richting een prijspunt net onder de 45 mille. En dat zonder grote compromissen te doen.

Deze nieuwe versie mikt nadrukkelijk op zakelijke rijders en particuliere overstappers die geen behoefte hebben aan vierwielaandrijving of bijna 300 pk. De Q4 40 e-tron is met 204 pk en een netto accucapaciteit van 59 kWh allesbehalve karig, waarbij Audi wel voor achterwielaandrijving in plaats van ‘quattro’ en een strakker geprijsde uitrustingsfilosofie kiest. De kracht zit hem hier natuurlijk in de balans. Voor wat hoort wat.

Wat heeft de Audi Q4 40 e-tron te bieden voor 45 mille?

De vanafprijs van € 44.990 geldt voor de standaard Edition-uitvoering, en zelfs die laat weinig te wensen over. Navigatie, stoelverwarming en een elektrische achterklep zijn inbegrepen. De Advanced Edition voegt daar onder andere Matrix LED-koplampen en sportstoelen aan toe. Wie visueel meer spektakel zoekt, komt bij de S Edition uit: 20 inch velgen, S line-interieur en een uitgesproken exterieurstyling. Audi kiest voor drie heldere pakketten — zonder al te veel lege vinklijstjes — om aan te sluiten bij de verwachtingen van veel zakelijke rijders.

Techniek en prestaties in de praktijk

De Q4 40 e-tron rijdt, net als zijn krachtigere broer, op het MEB-platform van de Volkswagen Group. De achterin geplaatste elektromotor levert 150 kW (204 pk) en 310 Nm koppel. In 8,1 seconden zit je op 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Niet spectaculair, wel ruim voldoende. Ook al heb je bij het stoplicht het nakijken als er een nagenoeg gelijk geprijsde Tesla Model 3 of Model Y naast je staat.

Actieradius: geen topper, maar hij komt aardig mee

Interessanter is de WLTP-actieradius: afhankelijk van uitvoering en velgmaat tussen de 370 en 412 kilometer. Daarmee zit de Q4 40 e-tron tussen de directe concurrentie in. De Tesla Model Y RWD komt met zo’n 500 kilometer een stuk verder, maar richt zich op een ander type rijder en kun je ook niet ‘premium’ noemen, wat er ook beweerd wordt.

De kleinere, maar liefst 10 mille goedkopere Volvo EX30 zit met zijn standaardversie (334 km) behoorlijk onder het bereik van de Audi, maar biedt in de nog steeds 5 mille goedkopere Extended Range-uitvoering (476 km) juist weer meer. Maar die EX30 is toch echt een maatje kleiner.

Maar dan is er ook nog zoiets als de Volvo EX40 Single Motor. Deze heeft een nagenoeg gelijk formaat als de Audi Q4 e-tron en is 1.000 euro duurder dan deze nieuwe versie van de Audi Q4 e-tron. Die Volvo heeft een actieradius van 479 kilometer en in dat licht is de maximaal 413 kilometer bereik van de Audi Q4 40 e-tron toch iets om over na te denken. Het verschil is niet zo groot, maar kan voor sommige rijders wel té groot zijn (of lijken).

Laadsnelheid: ruime voldoende, maar meer ook niet

Op het gebieden van snelladen heeft de Q4 40 e-tron niet de allerbeste kaarten, maar komt hij wel behoorlijk mee. Hij laadt met een maximale snelheid van 165 kW, wat hem in staat stelt om de accu in 24 minuten van 10 naar 80% op te laden.

Dat plaatst hem wat betreft de laadsnelheid dus niet op gelijke hoogte met veel EV’s in hetzelfde formaat, en dat is voor een auto die graag het predicaat ‘premium’ draagt niet echt een voordeel.

Audi Q4 40 e-tron Sportback

En vergeleken met de rest van het Q4-gamma?

De stap naar de Q4 45 e-tron quattro betekent in de praktijk zo’n zesduizend euro meerprijs. Daarvoor krijg je extra vermogen (286 pk), vierwielaandrijving en een grotere accu van 77 kWh netto. Die biedt dan wel tot 527 km actieradius, maar ook een hogere basisprijs én een hoger verbruik bij dagelijks gebruik.

Voor veel rijders zal de 40 e-tron dus het rationelere alternatief zijn: lichter, efficiënter en goedkoper, zonder dat je op fundamentele punten hoeft in te leveren. Rijd je vooral kortere afstanden, dan zal de ‘40’ absoluut voldoen. Maar wie regelmatige langere afstanden rijdt, die zal dan wel een compromis moeten sluiten, of wat dieper in de buidel moeten tasten.

Vermogen

Actieradius

Aandrijving

Vanafprijs

Q4 40 e-tron

204 pk

370–412 km

Achterwiel

€ 44.990

Q4 45 e-tron

286 pk

470–527 km

Quattro

€ 49.990

Positionering en timing

Of de introductie van de Q4 40 e-tron in strategisch opzicht goed getimed is, valt lastig te beoordelen. Maar de omstandigheden zijn misschien best wel gunstig. Veel zakelijke rijders stappen dit jaar over, onder meer doordat een flink aantal Tesla Model 3’s uit de lease terugkeert. Tegelijk staat Tesla als merk steeds vaker ter discussie. Niet alleen omdat we de laatste tijd wat minder affectie hebben met alles wat Amerikaans is, maar ook door het omstreden gedrag van topman Elon Musk.

Precies daar opent zich ruimte voor een alternatief met een rustiger profiel en een meer conventionele uitstraling. Audi lijkt die kans bewust te benutten. De Q4 40 e-tron is niet revolutionair, maar wél precies wat veel fleetowners zoeken: vertrouwde kwaliteit, herkenbare uitstraling, en voldoende actieradius zonder prijsopdrijving.

In een markt waar ook Hyundai, Kia en Volvo stevig concurreren met soms flink goedkopere modellen, kan Audi zich uiteraard geen lacune veroorloven. Deze nieuwe, goedkopere variant dicht dat gat. En hoewel het een ‘goedkopere’ uitvoering is, oogt en voelt hij nog steeds als een volwaardige Audi — iets wat in dit segment nog steeds telt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *