Ford heeft nu koplampen ontwikkeld, waarmee bestuurders niet verblindt kunnen worden. Beter zicht vergroot de verkeersveiligheid in de nacht. Verblindingsvrij grootlicht is nu beschikbaar voor de nieuwe S-Max, Galaxy en Edge.
Grootlicht zonder verblinding
Verblindingsvrij grootlicht maakt gebruik van een tegen de voorruit gemonteerde camera, die de koplampen of achterlichten van auto’s en fietsen op een afstand van maximaal 800 meter kan detecteren. De speciale koplampen blokkeren vervolgens de lichtstralen, die anders tegemoetkomende bestuurders zouden kunnen verblinden.
Grootlicht stelt bestuurders in staat om eerder gevaren op de weg te zien. Uit onderzoek blijkt, dat bij auto’s met automatisch grootlicht dit tien keer vaker wordt ingeschakeld dan wanneer bestuurders deze zelf moeten inschakelen.
Testritten
De technologie werd ontwikkeld door een internationaal team, bestaande uit ingenieurs van Ford en leveranciers. Om het systeem te testen, werd een speciale simulatieruimte ingericht en werden er overal ter wereld ’s nachts testritten gemaakt.
Adaptive Front Lighting
Verblindingsvrij grootlicht werkt in combinatie met het automatisch grootlicht en de LED-koplampen met Adaptive Front Lighting. Dit systeem kan voor de hoek van de koplampstraal en intensiteit kiezen uit zeven verschillende instellingen, afhankelijk van de snelheid van de auto, het omgevingslicht, de stuurhoek, de afstand ten opzichte van de voorligger en het al dan niet geactiveerd zijn van de ruitenwissers. De automatische verlichtingstechnologieën van Ford worden uit zichzelf geactiveerd bij weinig omgevingslicht.