Hyundai i30 1.0 TGDI First Edition 2017

Met de nieuwe i30 richt Hyundai zijn pijlen op de gevestigde orde in het C-segment. De nieuwe generatie van dit model is qua design een stap voorwaarts, maar geldt dat ook voor de rij-eigenschappen? Testredacteur Freek zocht het uit.

Onderscheid in het C-segment

De i30, waar wij mee reden, is van de derde generatie. Hyundai zegt hem vanaf een blanco vel papier opnieuw ontworpen te hebben, en dat is zichtbaar. Het voor de massa en leaserijder bedoelde model, is voorzien van een frisse designtaal. We merken dat Hyundai qua vormgeving een eigen weg heeft gevonden, wat eindelijk voor onderscheid moet zorgen in het C-segment. Dit kunnen wij, als journalisten en uiteraard liefhebbers, alleen maar aanmoedigen.

Het onderscheid, ten opzichte van de concurrentie, zit ‘m vooral in de neus. De i30 heeft een hexagonale grille, die door Hyundai ‘Cascade’ wordt genoemd. Het design van de grille is apart, maar tegelijkertijd opvallend. We kunnen de Koreanen in elk geval niets verwijten over een saaie of behoudende uitstraling. Hyundai heeft merkbaar zijn uiterste best gedaan.

Ook in het donker smoelt de i30 beter, dankzij de heldere Bi-LED-koplampen met LED-dagrijverlichting. Onze testauto beschikte tevens over uitstekend werkende, statische bochtenverlichting. LED-achterlichten waren niet inbegrepen: deze zijn standaard op de topuitvoering (Premium).

Zuinig rijden is kinderspel

De Hyundai-importeur stuurde ons op pad met de populairste i30 van ons land: de 120 pk sterke 1.0 liter T-GDI. Volgens het merk overtuigt deze benzinemotor de klant met zijn zuinige prestaties. En wat blijkt na onze testweek? Met deze motorisering is zuinig rijden zowat kinderspel.

Hyundai geeft, voor een i30 met 16 inch velgen, een gemiddeld brandstofverbruik op van 4,7 liter per 100 km. Onze verbruikscijfers komen daar tamelijk dicht in de buurt. Na veel snelwegkilometers en een aantal stedelijke gebieden bezocht te hebben, verschijnt ‘Gemiddeld: 4,8 liter/100 km’ op het instrumentarium. Wij bewijzen dat de opgegeven cijfers verre van onrealistisch zijn. 

Stad of snelweg: overal in z’n element

Door de zuinige prestaties van de i30 1.0 T-GDI, hebben we nauwelijks behoefte aan een sportieve rijstijl. De actuele verbruikscijfers op het display moedigen je aan om efficiënt te rijden, wat zich uitbetaalt aan de benzinepomp. In vrijwel alle verkeerssituaties is er voldoende vermogen ter beschikking, zolang je maar boven de 2.000 tpm blijft.

Sportiviteit verlangen we niet van een compacte driecilinder, wat overigens ook niet de intentie is van deze krachtbron. Voor wie een sportiever rijgedrag wenst, is er de nieuwe 140 pk sterke 1.4 liter T-GDI, die op papier eveneens fraaie verbruikscijfers laat noteren.

Het mag duidelijk zijn, dat de door ons geteste i30 een fijn rijdende C-segmenter is. Hij is overal in zijn element, in de stad maar ook op de snelweg. Dankzij het comfortabele rijgedrag, is lange afstanden afleggen geen enkel probleem. Ook in de stad voelt de i30 zich thuis. Door de prettige, lichte besturing laat hij zich eenvoudig door krappe straatjes manoeuvreren.

Opbergvakken in overvloed

Zodra we plaatsnemen, trekt ons van alles de aandacht. Om te beginnen ligt het stuurwiel en de compacte versnellingspook fijn in de hand. Daarnaast springt de fysieke handrem in het oog. Het stoort ons zeker niet, maar het valt op dat de concurrentie overstapt op een elektrische handrem.

Op de bovenkant van het dashboard, heeft Hyundai zachtere en betere materialen toegepast. Ons valt op dat het onderste gedeelte harder aanvoelt, en dat merken wij ook bij de middenconsole. Opbergmogelijkheden zijn er in overvloed. Van links tot rechts: overal is er wel een handig opbergvak(je) te vinden.

Intuïtieve bediening

De stoelen voelen zacht aan. Desondanks bieden ze naar onze mening voldoende steun, wat ook geldt voor de achterbank. Een verbeterpuntje voor Hyundai is om de achterbank ietwat te kantelen, zodat je benen beter worden ondersteund. Verder zitten we prinsheerlijk op de tweede zitrij, met genoeg ruimte voor het hoofd en de benen.

Dankzij de intuïtieve bediening van het infotainmentsysteem, hadden wij nauwelijks tijd nodig om te wennen. Alle functies bevinden zich op een logische plek. De navigatie wordt duidelijk weergegeven op het 8 inch touchscreen, en ook switchen van audiobron is eenvoudig. Onze complimenten voor dit goed ontwikkelde systeem, dat overigens Android Auto en Apple CarPlay ondersteunt.

Grotere bagageruimte dan Duitse concurrenten

Met 395 liter aan bagageruimte, beschikt de i30 over een iets grotere kofferbank dan bijv. de Volkswagen Golf (380 liter) en Opel Astra (370 liter). Ook met de achterbank neergeklapt, is de kofferruimte groter dan zijn genoemde concurrenten. Je kunt er in dat geval maximaal 1.301 liter aan boodschappen, tuinmeubelen van de bouwmarkt of reiskoffers in kwijt. 

Zodra we de achterklep openen, zien we een handige 12V-aansluiting voor apparaten van max. 180 watt. Tevens bevindt zich onder de laadvloer een extra opbergvak voor o.a. de verbanddoos en andere benodigdheden in geval van nood.

Specificaties

Motor: 1.0 liter driecilinder benzinemotor (120 pk en 171 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 11,3 sec.

Topsnelheid: 187 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 4,7 liter/100 km

CO2-uitstoot: 108 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.340 mm/1.795 mm/1.450 mm

Bagageruimte: 395 liter

Vanafprijs: € 20.495,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 25.495,- (inclusief BTW en BPM)

Categorieën