In ons land klinkt ‘Infiniti’ misschien onbekend in de oren, maar het jonge premium merk verdient veel meer bekendheid. Na een week in de Q50S 3.5 Hybrid te hebben gereden, voelen we ons spontaan thuis in de gedurfd gestylde Japanner.
Onderscheidende styling
Laten we beginnen met de styling: enkele toepasselijke woorden zijn gedurfd, onderscheidend en imposant. Gedurfd vanwege het golvende lijnenspel en onderscheidend omdat we dit nauwelijks terug zien bij de concurrentie. Imposant is de Q50 door de gespierde bodykit.
De door ons gereden Q50S 3.5 Hybrid staat op grote, doch fraaie 19 inch lichtmetalen wielen. Bovendien valt ons de verchroomde accenten op. Denk aan de raamomlijsting, grille, dubbele uitlaatsierstukken en achterklep.
Sportief en efficiënt tegelijk
Niet alleen qua uiterlijk onderscheidt de Q50 zich van zijn concurrenten. Ook op motorisch vlak pakt Infiniti alles groots aan. Onder de kap van onze testauto, de Q50S 3.5 Hybrid, huist een 306 pk sterke 3.5 liter zescilinder. Deze benzinemotor wordt gekoppeld aan een 68 pk sterke elektrokrachtbron, waarmee het gecombineerde vermogen 364 pk bedraagt. Schakelen gebeurt via een fijne zeventrapsautomaat die, naast sportiviteit, ook aan het brandstofverbruik denkt.
Over de gemiddelde brandstofconsumptie zijn we meer dan tevreden. Na onze testweek noteren we 7,7 liter/100 km, aldus de verbruiksmeter op het infotainmentsysteem. Dat het brandstofverbruik keurig binnen de perken blijft, is geheel te danken aan de EV-stand die automatisch wordt geactiveerd. Dit gebeurt o.a. wanneer je het gaspedaal loslaat of afremt.
Sportiviteit wordt overigens ook gecreëerd door het standaard aanwezige sportonderstel. We merkten nauwelijks last van onderstuur, en dus is het snelle bochtenwerk geen enkel probleem voor de Q50S 3.5 Hybrid.
Degelijk interieur
Het interieur maakt op ons een degelijke indruk. Het toegepaste materiaal op het dashboard voelt hoogwaardig aan, en het met leder beklede stuurwiel heeft een prettige houvast. Dit geldt overigens ook voor de pookknop, die eveneens van leer is voorzien. De stoelen bieden uitstekende ondersteuning en beschikken over een uitschuifbaar verlengstuk voor je benen. Zowel de bestuurder als bijrijder profiteren van deze extra verlenging.
Doordat de twee touchscreens (8 en 7 inch) het gehele dashboard opvullen, blijft er voor de resterende knoppen niet zoveel plek over. Daarom bevinden sommige functies zich achter de versnellingspook. Een verbeterpuntje is om de bedieningsknoppen iets hoger te positioneren, zodat je er wat gemakkelijker bij kunt.
De bagageruimte heeft, door de sportieve én efficiënte gedachte achter dit model, 100 liter moeten inleveren t.o.v. de reguliere Q50. Desondanks is de kofferbak ruim genoeg voor dagelijks gebruik. Het accupakket is onder de achterbank weggewerkt.
Bijzonder goede geluidsbeleving
Het infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen en biedt veel audiomogelijkheden. Zo wordt DAB, FM en AM ondersteunt, en is je smartphone via Bluetooth te koppelen voor audiostreaming. Daarnaast bevalt ons de aanwezige Bose Performance Series-geluidsinstallatie. De geluidsbeleving in de auto is bijzonder goed, mede door de 16 luidsprekers die werkelijk waar overal zijn verstopt.
De navigatiebediening werkt intuïtief, hoewel de reactietijd van het systeem wat vlotter had gemogen. Soms is hij even de draad kwijt en verwacht je een sneller respons. Het tweede en laatste verbeterpuntje, is de routeweergave. Die had een tikkeltje moderner gemogen, maar het navigatiesysteem wijst ons prima de juiste weg. Dit is te danken aan de 3D-kaart en duidelijke aanwijzingen bij een afslag.
Specificaties
Motor: 3.5 liter benzinemotor / elektromotor (364 pk en 350 Nm)
Versnellingsbak: Zeventrapsautomaat
0-100 km/h: 5,1 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Gecombineerd brandstofverbruik: 6,2 liter/100 km
CO2-uitstoot: 144 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.800 mm/2.084 mm/1.430 mm
Bagageruimte: 400 liter
Vanafprijs: € 59.400,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (onze testauto): € 63.089,- (inclusief BTW en BPM)