Renault Captur Energy TCe 90 Intens 2017

Aan een bestseller hoor je niet teveel te sleutelen, en dat heeft Renault begrepen. De Captur is licht vernieuwd en heeft een belangrijke taak: klanten blijven overtuigen. Of dat wil slagen, zoeken wij uit in een vierdaagse rijtest.

Nieuwe exterieurkleur trekt aandacht

Tijdens de Autosalon van Genève j.l. stonden wij oog in oog met de vernieuwde Captur. Het uiterlijk is naar onze mening ietwat speelser geworden. De lichtunits en grille zijn nieuw ontworpen, terwijl de LED-dagrijverlichting vanaf nu C-vormig is.

Dat de Captur vlotter oogt dan voorheen, is ook te danken aan de nieuwe carrosseriekleur Orange Atacama. Deze opvallende tint was zowel in Genève als op onze testauto te zien. De diepe, oranje kleur wordt gecombineerd met zwarte accenten. Enkele voorbeelden zijn het dak en de buitenspiegelkappen. Tevens beschikt de door ons gereden Captur over nieuwe 17 inch two-tone lichtmetalen velgen. Renault geeft ze de naam ‘Emotion Noir’, vanwege de zwarte details en de emoties die het opwekt.

Zuinig rijden in de Eco-stand

De Captur leent de basis van de eveneens succesvolle Clio. Dit betekent: zelfde platform, zelfde motoren. Wij testten de basismotorisering, namelijk de TCe 90-benzinekrachtbron. Deze 0.9 liter motor (90 pk en 140 Nm trekkracht), is gekoppeld aan een manuele vijfbak en voldoet op zich prima. Echter missen wij power onderin het toerental. Hierdoor duurt het even voordat de Captur op gang is: 13,0 seconden voor een sprint van 0-100 km/h.

Voor degene die wil waken over zijn/haar portemonnee, is er de Eco-stand. Met enige regelmaat activeerden wij deze modus. Voor de stad is het een geschikte manier om zuiniger te rijden. Bij invoegen/passeren adviseren wij deze niet te gebruiken, vanwege een kleine tekort aan motorvermogen.

Nog meer opbergmogelijkheden

Bij uitgifte van de auto vertelt de PR Manager ons, dat het koperspubliek hoge eisen stelt. Met de vernieuwde Captur wordt hierop ingespeeld. Zo is het interieur verbeterd met meer opbergmogelijkheden. Iets dat deze doelgroep waardeert. Een mooi voorbeeld is de Magic Drawer, een grote lade i.p.v. een conventioneel dashboardkastje. 

Tevens wordt ons verteld, dat de zitpositie door Captur-rijders als prettig wordt ervaren. Dit kunnen wij niet ontkennen, alsmede het overzicht dat je hebt. Een ander handigheidje is de uitwasbare Zipper-stoelbekleding met ritssluiting. Niet standaard, maar wel optioneel voor € 395,-.

Op andere punten is het interieur nauwelijks veranderd. Her en der merken wij harder aanvoelend plastic op. Het dashboard oogt daarentegen opgeruimd, wat voor rust aan boord zorgt. Lichtinval wordt verzorgd door optioneel panoramadak t.w.v. € 695,-. Helaas is het panoramisch dak niet te openen.

R-Link 2 werkt zoals verwacht

Punten verdient de Captur dan weer met het R-Link 2-multimediasysteem. Apple CarPlay en Android Auto worden ondersteund, al is laatstgenoemde nog niet officieel in Nederland gelanceerd. Tot die tijd kun je als smartphonebezitter gebruikmaken van de TomTom Live-navigatie, die zeker niet onder doet. De navigatie werkt intuïtief, ook voor de wat oudere consument.

Hoewel digitale radio tegenwoordig de standaard is, beschikt de Captur ook over AM- en FM-ontvangst. Uiteraard gaat onze voorkeur uit naar DAB+. Het aanwezige Arkamys 3D-audiosysteem is voldoende voor een auto als de Captur. De geluidsinstallatie levert 140 Watt en omvat in totaal vier speakers en twee tweeters.

Naast Bluetooth is het ook mogelijk om audio via andere kanalen af te spelen. Denk hierbij aan USB, SD en AUX. Ook dit alles werkt zoals je mag verwachten.

Specificaties

Motor: 0.9 liter driecilinder benzinemotor (90 pk en 140 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde vijfbak

0-100 km/h: 13,0 sec.

Topsnelheid: 171 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 5,1 liter/100 km

CO2-uitstoot: 113 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.122 mm/1.778 mm/1.566 mm

Bagageruimte: 377 liter

Vanafprijs: € 19.365,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 25.640,- (inclusief BTW en BPM)

Categorieën