Hyundai IONIQ Electric Premium 2017

De Hyundai IONIQ Electric is de eerste volledig elektrische auto van het Koreaanse automerk. Testredacteur Peter kreeg de kans om hem een weekend te testen. Is hij enthousiast geworden?

Hyundai’s eerste elektrische auto

In de eerste week van 2016 was het zover: toen onthulde Hyundai zijn allereerste, geheel elektrische auto: de IONIQ. Wat dit model bijzonder maakt, is dat hij verkrijgbaar is in drie verschillende aandrijflijnen. De klant kan kiezen uit een 100% elektrische variant, een hybride-versie en plug-in hybride. Inmiddels zijn de eerste twee IONIQ-modellen te verkrijgen in ons land. De Plug-in Hybrid volgt later in 2017.

Opvallend design

De Hyundai IONIQ is een opvallende verschijning op de weg, met name de Electric. Zo valt het coupé-achtige lijnenspel op, alsmede de dichtgewerkte voorzijde. Het laatstgenoemde element is er niet zomaar: dit is gedaan om de luchtweerstand te verminderen. Minder luchtweerstand betekent meer elektrische kilometers. Onze IONIQ Electric staat op 16 inch lichtmetalen two-tone velgen, wat wij qua formaat net even te klein vinden. Echter komt dit wel het comfort ten goede.

Tweedelige achterruit

Een ander opvallend detail, maar wat bij als minpuntje bestempelen, is de tweedelige achterruit. Het zicht naar achteren is op zich prima, maar de kofferklepspoiler split de achterruit. Dit kun je als bestuurder als onprettig ervaren, al maakt de achteruitrijcamera het grotendeels goed. Desondanks waarderen wij dit Koreaanse designtrucje.

Elektromotor met veel koppel

Zoals verwacht tref je geen verbrandingsmotor maar een elektrokrachtbron. Hyundai voorziet de IONIQ Electric van een 120 pk sterke elektromotor. Een groot voordeel van elektromotoren, is dat het maximumkoppel al bij 0 tpm beschikbaar is.

De trekkracht van de IONIQ Electric ligt op 265 Nm, maar mocht je behoefte hebben aan meer, dan activeer je simpelweg de Sport-stand. In deze modus heb je maximaal 295 Nm aan koppel ter beschikking. Een spint van 0-100 km/h is dan ook in minder dan 10 seconden geklaard. Het merk koppelt deze krachtbron aan een ééntrapsautomaat.

Volledig elektrisch rijden

Tijdens ons weekendje sturen haalden we, met het 28 kWh-accupakket, ruim 220 kilometer op één batterijlading. Met deze actieradius reden wij continu in de Eco-modus. Bij het rijden in de Sport-stand en het activeren van de airconditioning, haal je minder elektrische kilometers. De te halen actieradius wordt duidelijk weergegeven op het instrumentarium.

Het accupakket heeft 4 uur en 25 minuten nodig om thuis volledig opgeladen te worden. Via een 50 kWh DC-aansluiting is ‘ie na een half uurtje weer vol, terwijl dit bij een 100 kWh DC-aansluiting 23 minuten is.

Made in Korea: degelijke materialen

Het interieur kenmerkt zich door de degelijke materialen. Denk hierbij aan de deurgrepen in chroomlook, het netjes afgewerkte dashboard, maar ook aan de lederlook stoelbekleding. De stoelen zijn prima naar wens te verstellen. Daarnaast beschikken wij zowel voor- als achterin over voldoende beenruimte.

De IONIQ Electric is voorzien van een infotainmentsysteem, dat we kennen van andere Hyundai-modellen. Twee voorbeelden zijn de onlangs geteste Tucson en i30. Het systeem is duidelijk qua bediening en ondersteunt DAB+. Ook aan een analoge audioaansluiting is gedacht, alsmede een USB-aansluiting. Het ontbreken van Bluetooth-audiostreaming beschouwen wij als een gemis.

Specificaties

Motor: Elektromotor (120 pk en 290 Nm)

Versnellingsbak: Eéntrapsautomaat

0-100 km/h: 9,9 sec.

Topsnelheid: 165 km/h

Energieverbruik: 11,5 kWh/100 km

CO2-uitstoot: 0 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.470 mm/1.820 mm/1.450 mm

Bagageruimte: 213 liter

Vanafprijs: € 32.750,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 36.250,- (inclusief BTW en BPM)

Categorieën