De Model S is de auto waarmee Tesla groot is geworden. Echter kan het merk niet op dit succes blijven teren, en dus probeert Tesla een nieuw koperspubliek te trekken. Dit gebeurt met de recent geïntroduceerde Model 3. Hoe anders is dit model ten opzichte van de Model S?
Model 3: de nieuwkomer
De Tesla Model 3 is wellicht de belangrijkste nieuwkomer van 2017. Nooit eerder was er zoveel belangstelling voor een enigszins bereikbare, elektrische auto. Met een prijskaartje van omgerekend € 30.000,- en de 4% bijtelling in het achterhoofd, is de Model 3 vooral interessant voor zakelijk gebruik.
Accupakket
Omdat Tesla’s nieuweling lager in de markt wordt gezet, valt ook de actieradius lager uit t.o.v. de Model S. Op één volle batterijlading haalt de standaard-Model 3 (+50 kWh) een afstand van maximaal 354 km. Wie het Long Range-pakket (75 kWh) aanvinkt op de optielijst komt 500 kilometer ver, te danken aan de vergrootte accucapaciteit.
Opladen
Net als de Model S, kan het opladen op verschillende manieren. De Model 3 is aan te sluiten op de Tesla Superchargers, waardoor je in 30 min. een actieradius hebt van 209 km. Thuisladen via een 240V-stopcontact kan uiteraard ook. In dat geval ontvang je 48 elektrische kilometers per uur.
Prestaties
Hoewel het een kleiner model betreft, zijn de prestaties bovengemiddeld in dit segment. De acceleratie van 0-100 km/h verloopt in 5,6 sec. en de topsnelheid ligt op 225 km/h.
Connectiviteit
Ondanks de lagere marktpositioninering, loopt de Model 3 ver voorop qua connectiviteit. Het touchscreen heeft een grootte van 15 inch en vervangt alle fysieke bedieningsknoppen. Het infotainmentsysteem ondersteunt spraakbediening en heeft bovendien WiFi/LTE-verbinding.
Model S: het eeuwige succesnummer
Met de Model S begon het allemaal voor Tesla. Jarenlang kwam hij in aanmerking voor 0% fiscale bijtelling, wat hem tot een succesnummer heeft gebracht. De Model S zette niet alleen maatstaven op het gebied van elektrisch rijden. Ook op het gebied van connectiviteit liep Tesla mijlen ver vooruit. Maar met de komst van een nieuwe Tesla, kan het eeuwige succes zomaar voor de Model 3 bestemd zijn.
Accupakket
Tesla biedt de Model S aan in meerdere smaken: 75, 75D, 100D en P100D. De typeaanduiding staat logischerwijs voor de accucapaciteit, oftewel: 75 en 100 kWh. De actieradius varieert van 480 tot 632 km, aldus de NEDC.
Opladen
De Model S is mede in trek door het eenvoudig opladen. De auto is zowel thuis (230V-stopcontact, 2,3 kW) als via een Tesla Supercharger (120 kW DC) op te laden. Hiermee duurt het 33 minuten, voordat het accupakket voor 80% van elektriciteit is voorzien.
Prestaties
Afhankelijk van de gekozen uitvoering, verschilt niet alleen het rijbereik. Ook de prestaties zijn onderling anders. Zo heeft de P100D slechts 2,7 sec. nodig voor een sprint van 0-100 km/h, de 75-variant doet er 4,6 sec. over. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 250 en 225 km/h.
Connectiviteit
De Amerikaanse autofabrikant vernieuwt de Model S continu, wat in dit nieuwsbericht is terug te lezen. Dit betekent dat o.a. de connectiviteit up-to-date is. Hoewel de Model 3 het met een 15 inch aanraakscherm moet stellen, beschikt de Model S over een 17 inch-exemplaar. Hierop zijn alle functies te bedienen, zoals digitale radio en klimaatregeling. Tesla’s elektrische sedan is, net als zijn kleine broertje, voorzien van WiFi en 4G.