Na ruim zeven jaar heeft Dacia de Duster aan een complete vernieuwing onderworpen, en presenteert dit nieuwe model op IAA Frankfurt. Vanaf eind december staat hij bij de dealers in Nederland. Op de prijzen is het nog even wachten.
Compleet nieuw design
Door de komst van de nieuwe Duster, verwacht Dacia een nieuw verkooprecord te halen. In zeven jaar tijd zijn er wereldwijd ruim één miljoen stuks van de Duster verkocht.
Dacia heeft de Duster compleet in het nieuw gestoken, met o.a. een nieuwe grille, bredere voor- en achterzijde en nieuw vormgegeven 17 inch lichtmetalen velgen. Tevens beschikt hij ook over nieuwe aluminium dakrails en grotere skidplates. Het laatstgenoemde is krasbestendig en uitgevoerd in een satijn-chromen kleur. Ook treffen we een nieuwe koplampunit met LED-dagrijverlichting aan op de Duster. Er is tevens gedacht aan de nodige entertainment, want we ontdekken een MediaNav-multimediasysteem.
Men kan kiezen uit twee nieuwe carrosseriekleuren, namelijk Atacama Orange en Dune Beige. Vanaf nu is de Duster ook leverbaar met een 360° multi-view camerasysteem, Blind Spot Warning, gordijnairbags, elektronisch geregelde airconditioning, Dacia Handsfree Card en automatisch in- en uitschakelbare verlichting.
Nieuw interieur
Naast het exterieur is ook het interieur geheel vernieuwd. Zo ontdekken we aan de binnenkant een nieuw vormgegeven dashboard. Deze heeft, ten opzichte van zijn voorganger, een modernere uitstraling en is meer op de bestuurder gericht. De stoelen bieden volgens Dacia meer comfort, terwijl het merk ook heeft gedacht aan meer opbergruimte in het interieur, namelijk 28,6 liter (voorganger: 5,8 liter).
Dacia heeft gebruikgemaakt van betere materialen dan voorheen. Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe versnellingspook, die zich kenmerkt door satijn-chromen inzetten.
Keuze uit twee benzine- en dieselmotoren
Dacia biedt de nieuwe Duster aan met keuze uit twee benzine- en dieselmotoren. Allereerst is er de SCe 115-benzinemotor met een vermogen van 115 pk. Deze krachtbron is voorzien van voorwielaandrijving. De TCe 125-benzinemotor (125 pk) is daarentegen wel leverbaar met vierwielaandrijving. Beide krachtbronnen zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Ook is er gedacht aan dieselrijders. Het merk biedt de dCi 90 en dCi 110. Voor deze motoren kan de klant kiezen uit voor- of vierwielaandrijving. Net als de benzinekrachtbron, worden ook de diesels gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De krachtigste diesel, de dCi 110, is optioneel leverbaar met een automaat met dubbele koppeling.
Ten slotte biedt het merk ook een LPG-versie aan van de SCe-115 krachtbron.