In deze vergelijking zetten we de BMW i3 tegenover de Nissan Leaf.
Waarom deze vergelijking?
De opgefriste BMW i3 en compleet nieuwe Nissan Leaf zijn bijna gelijkertijd onthuld. Beide modellen opereren in een ander segment, maar zijn desondanks het afwegen waard. De i3 is meer premium, terwijl de Leaf eerder is bedoeld als allemansvriend. Zijn de BMW i3 en Nissan Leaf verschillend qua uitrusting of op technisch gebied? Wij vergeleken de auto’s met elkaar.
BMW i3
Ongeveer vier jaar ná de onthulling van de allereerste BMW i3, wordt de verbeterde versie voorgesteld. Enkele hoogtepunten zijn het licht gewijzigde uiterlijk en grotere accupakket (33,2 kWh). Naast deze aanpassingen, ontvang je vanaf € 39.549,- een behoorlijke uitrusting. Je kunt o.a. 19 inch lichtmetalen wielen, elektrisch bedienbare ramen vóór, stoffen bekleding en een lederen stuurwiel verwachten. Andere standaardvoorzieningen zijn het BMW Radio Professional-systeem met zes speakers en een 6,5 inch display voor het infotainmentsysteem.
Ook aan veiligheid ontbreekt het de BMW i3 niet. Bestuurder en passagiers worden beschermd door o.a. hoofd- en zijairbags, maar ook dankzij diverse assistentiesystemen. Enkele voorbeelden zijn Cornering Brake Control en Dynamic Stability Control.
Specificaties
Motor: Elektromotor (170 pk / 250 Nm)
Versnellingsbak: Eéntrapsautomaat
0-100 km/h: 7,3 sec.
Topsnelheid: 150 km/h
Energieverbruik: 13,1 kWh/100 km
CO2-uitstoot: 0 g/km
Actieradius: 300 km
Lengte, breedte en hoogte: 4.011 mm/1.775 mm/1.598 mm
Bagageruimte: 260 liter
Vanafprijs: € 39.549,-
Nissan Leaf
Het was december 2010 toen de eerste generatie Nissan Leaf op de markt verscheen. Bijna zeven jaar later wordt hij opgevolgd door een compleet nieuwe Leaf. Die krijgt een grote taak: de concurrentie de baas blijven. Qua actieradius heeft hij alvast een voorsprong op de BMW i3, die bijna 80 km minder rijbereik heeft. Ook opvallend is het vermogen en koppel: de Leaf beschikt over minder pk’s (-20 pk), maar levert meer koppel (+70 Nm).
De Leaf wordt eerst leverbaar als 2.Zero Edition, waarna goedkopere uitvoeringen volgen. Hij beschikt o.a. over 17 inch lichtmetalen velgen, LED-achterlichten, verwarmbare stoelen en het Nissan Connect-systeem met 7 inch touchscreen. Qua actieve veiligheid heeft de Leaf 2.Zero Edition meer te bieden dan de i3. Voor € 34.990,- krijg je ProPilot 1.0, een uitgebreid pakket van rijassistentiesystemen.
Specificaties
Motor: Elektromotor (150 pk / 320 Nm)
Versnellingsbak: Eéntrapsautomaat
0-100 km/h: 8,6 sec.
Topsnelheid: 144 km/h
Energieverbruik: 10,1 kWh/100 km
CO2-uitstoot: 0 g/km
Actieradius: 378 km
Lengte, breedte en hoogte: 4.490 mm/1.790 mm/1.540 mm
Bagageruimte: 435 liter
Vanafprijs: € 34.990,-
Conclusie
Hoewel de Nissan Leaf niet als ‘premium’ in de markt wordt gezet, kan hij de BMW i3 op papier moeiteloos aan. De uitrusting is zeer uitgebreid, al besproken we wel de 2.Zero Edition. Desondanks is het prijsverschil (€ 4.559,-) in het voordeel van de Nissan Leaf. Wie betere prestaties wenst, heeft een goede aan de BMW i3. De acceleratie verloopt sneller en de topsnelheid ligt hoger.