De Europese auto-industrie maakt zich zorgen. Terwijl de EU hoge verwachtingen heeft op het gebied van emissievrije mobiliteit, blijft de markt achter. Fabrikanten en toeleveranciers zien dat de overstap naar emissievrije voertuigen trager verloopt dan gehoopt, en ze wijzen op de obstakels die deze transitie in de weg staan.
Tijdens een bijeenkomst met voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen lieten CEO’s van verschillende bestel- en vrachtautofabrikanten vandaag van zich horen. Ze benadrukten dat de industrie zich inzet voor emissievrije mobiliteit, maar dat de juiste voorwaarden daarvoor nog ontbreken. Zonder voldoende laadinfrastructuur, betaalbaarheid en minder bureaucratie blijft de hele mobiliteitstransitie steken.
De industrie wil tempo maken, maar heeft steun nodig
Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz en voorzitter van autobranchevereniging ACEA, sprak duidelijke taal: “De Europese auto-industrie heeft zich volledig gecommitteerd aan de overstap naar emissievrije mobiliteit. Maar dit kan alleen slagen als het een marktgestuurde verandering is, waarbij vraag en aanbod in balans zijn. Het nieuwe Actieplan moet dat als uitgangspunt nemen.”
Volgens hem is een realistische benadering nodig. De industrie wil vooruit, maar loopt tegen knelpunten aan. De huidige Green Deal mag geen obstakel worden, maar juist een kans om problemen op te lossen.
Ook Christian Levin, CEO van Traton en Scania, benadrukte de rol van politiek en beleid. Hij ziet dat Europese regelgeving en bureaucratie de industrie soms eerder hinderen dan helpen. “Von der Leyen heeft toegezegd de regeldruk te verminderen en tegelijkertijd werk te maken van de groene transitie. Dat is hard nodig om Europa concurrerend te houden.”
De fabrikanten van bestel- en vrachtauto’s ondersteunen de klimaatdoelen, maar maken zich zorgen. Ambities alleen zijn niet genoeg, er moeten ook concrete maatregelen komen. Een snellere uitrol van laad- en waterstofinfrastructuur, financiële prikkels en betaalbaarheid om bedrijven en consumenten over de streep te trekken zijn essentieel.
Niet alleen praten, maar doen
De fabrikanten benadrukten nogmaals dat deze discussies alleen zin hebben als ze worden omgezet in actie. ACEA-leden dringen erop aan dat alle Europese autofabrikanten en toeleveranciers die een grote rol spelen in de industrie betrokken worden bij toekomstige gesprekken. Vooral de vrachtautobranche heeft te maken met specifieke uitdagingen die niet over het hoofd mogen worden gezien.
In de komende maanden gaan ACEA-leden in gesprek met de Europese Commissie over vier hoofdthema’s die de basis moeten vormen voor een nieuw Actieplan. Dat plan moet ervoor zorgen dat de overstap naar emissievrije mobiliteit niet alleen wenselijk, maar ook haalbaar en betaalbaar wordt.
Nu doorpakken
De boodschap van de industrie is helder: de transitie naar emissievrije mobiliteit staat niet stil, maar zonder de juiste randvoorwaarden zal de EU haar koppositie snel verliezen aan andere werelddelen. De sector is bereid te investeren, maar verwacht dat de politiek de juiste beslissingen neemt om het tempo erin te houden.
De komende maanden worden beslissend. Lukt het Europa om een markt te creëren waarin elektrische en waterstofvoertuigen echt doorbreken? De industrie hoopt van wel, maar de tijd dringt.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl