Er zijn berichten dat Honda en Nissan, twee iconische rivalen, in gesprek zijn over een mogelijke fusie. Kunnen deze Japanse merken, als ze inderdaad de handen ineenslaan, gezamenlijk met succes de strijd aangaan tegen de toenemende druk van Chinese EV’s en de niet te negeren dominantie van Tesla? Is zo’n samenwerking wel voldoende om relevant te blijven in een markt die razendsnel verandert?
De Japanse auto-industrie in zwaar weer
De uitdagingen stapelen zich op voor Japanse autofabrikanten. Nissan bijvoorbeeld zag zijn winst in het derde kwartaal kelderen met maar liefst 85%. De oorzaak is een combinatie van kwaliteitsproblemen en de sterk groeiende concurrentie van Tesla, en ook uit China. Tesla zorgde al voor een flinke disruptie van de wereldwijde markt en ook Chinese fabrikanten zoals BYD, NIO en Xpeng staan klaar om terrein te veroveren met innovatieve, betaalbare EV’s die een breed publiek aanspreken. Te midden van deze wereld van chaos en verandering lijken traditionele automerken het steeds moeilijker te krijgen om hun leidende positie te behouden.
Samen sterker?
Een fusie tussen Honda en Nissan lijkt logisch. Op papier althans, want de fusie zou een industrieel zwaargewicht creëren, goed voor de derde plaats in wereldwijde verkoopcijfers, achter Toyota en Volkswagen. Maar grootschaligheid is geen garantie voor succes. De vraag is of schaalvergroting de sleutel is, of dat er juist strategische vernieuwingen nodig zijn om toekomstbestendig te blijven.
Natuurlijk kan het delen van kennis, middelen en technologie helpen om kosten te drukken en sneller in te spelen op markttrends. Maar samenwerken is complex, zeker als er grote culturele en strategische verschillen zijn. Het is geen optelsom, maar eerder een delicate dans tussen identiteit en innovatie.
Werkt dat, zo’n huwelijk van expertise?
Aan potentie is er natuurlijk geen gebrek. Honda, met zijn decennialange expertise in hybride technologie, heeft zich bewezen als een van ’s werelds betrouwbaarste merken. Nissan daarentegen was een pionier op EV-gebied, met de introductie van de Leaf als een van de eerste betaalbare elektrische auto’s. Maar Nissan heeft enorm veel terrein verloren door imagoschade en technologische stagnatie.
Een samenwerking zou theoretisch beide partijen kunnen versterken: het delen van technologie, productiecapaciteiten en marktkennis klinkt aantrekkelijk. Toch is het maar de vraag of dit genoeg is om de Chinese opmars te stuiten. China heeft niet alleen technologische innovatie als troef, maar ook een schier onuitputtelijke thuismarkt en stevige overheidssteun. Honda en Nissan moeten zichzelf opnieuw uitvinden, en snel.
De drijvende kracht van China
In Europa zien we ze nog direct als een bedreiging. Maar de Chinese automarkt is van enorm belang voor Japanse automerken en Chinese EV-makers rukken daar op als een stormvloed. BYD, SAIC en NIO experimenteren niet alleen met design, maar ook met disruptieve bedrijfsmodellen, zoals abonnementsdiensten en flexibele eigendomsvormen. Ze begrijpen dat de EV-markt verder gaat dan alleen het bouwen van auto’s: het gaat om de gehele mobiliteitsoplossing, inclusief software, netwerken en laadoplossingen.
Honda en Nissan lopen hier mijlenver achter. Terwijl de Chinese giganten al nadenken over geïntegreerde ecosystemen van energie en mobiliteit, lijken de Japanners nog vast te zitten in traditionele patronen.
Tesla als onvermijdelijk ijkpunt
En dan is er natuurlijk Tesla. Het Amerikaanse merk is de benchmark geworden voor alles wat met EV’s te maken heeft. Dat heeft voor een enorme disruptie gezorgd. Niet alleen door Tesla zelf, maar ook doordat hierdoor weer openingen voor andere nieuwe merken werden gecreëerd. En dat alles ging ten koste van de markt voor de bestaande merken.
Tesla heeft inmiddels een bijna onoverbrugbare voorsprong op het gebied van accutechnologie, software en autonoom rijden. Om ook maar een beetje in de buurt te komen van Tesla’s invloed en marktpositie, moeten Honda en Nissan inzetten op radicale innovatie.
Het gaat niet alleen om de voertuigen
De EV-markt is een veelzijdige mengelmoes van technologie, klantbeleving en innovatie. Software speelt hierin een belangrijke rol. Denk aan autonome rijtechnologie, gebruiksvriendelijke interfaces en regelmatige software-updates die voertuigen slimmer en efficiënter maken.
Maar ook de klant- en merkbeleving is enorm belangrijk. Kijk eens hoe Tesla een grote fanatieke gebruikersbasis heeft opgebouwd, die fungeert als een soort ambassadeurs.
Daarnaast is accutechnologie een aspect waar merken de markt mee kunnen winnen en verliezen. Solid-state accu’s en ultrasnelle laadtechnieken zijn zo’n beetje de heilige graal die ieder merk najaagt. Daarnaast zien we dat de prijzen van EV’s in een rap tempo zakken, en daarmee dus ook de marges. Wie geen significant volume kan produceren, gaat het simpelweg niet redden. Dan is er geen geld over om e produceren, laat staan innoveren.
Wat brengt de toekomst?
Het is verleidelijk om een fusie als dé oplossing te zien, maar de realiteit is complexer. Het zal niet alleen gaan om productie en schaalgrootte, maar ook om de vraag of Honda en Nissan samen een sterke identiteit kunnen vinden die hen onderscheidt in de overvolle EV-markt. Een fusie kan een katalysator zijn, maar geen garantie voor succes. Een sterke visie en duidelijke positionering zijn dus minstens zo belangrijk. Niemand zit te wachten op een middelmatige kloon van Tesla of een Chinese uitdager.
Buigen, en vooral niet barsten
Het is nog te vroeg om te zeggen of Honda en Nissan daadwerkelijk gaan fuseren, laat staan of dit hun toekomst veiligstelt. Wat wel duidelijk is, is dat de wereld van mobiliteit zich in een ongekende transitie bevindt. De regels van het spel worden voortdurend herschreven, en alleen degenen die zich durven aanpassen zullen overleven. Het vermogen om met die veranderende markt mee te veranderen en zichzelf opnieuw uit te vinden, dat zal bepalen of Honda en Nissan een toekomst hebben in de wereldwijde markt. Honda en Nissan hebben een kans om geschiedenis te schrijven, maar het pad dat zij kiezen zal bepalend zijn voor hun overlevingskansen.
https://www.evupdate.nl/explainers/artikel/gaan-honda-en-het-noodlijdende-nissan-fuseren
Achtergrond