Ford_Fiesta_ST_2018

Ford heeft de details van de nieuwe Ford Fiesta ST bekend gemaakt. Snelheid en grip zijn kenmerken van de vernieuwde hot hatch van Ford. Boordevol innovatie zal de Fiesta ST de lat hoog gaan leggen binnen het sportieve B-segment.

Zeer krachtige EcoBoost turbomotor

De populariteit van de compacte hot hatch is nog steeds ongekend. Gevoel van snelheid en een juiste dosis grip met hier en daar de mogelijkheid om de achterkant iets te laten uitbreken maken dit segment uitermate populair onder de sportieve (jonge) rijder. Waar voorheen de sportieve accenten voornamelijk waren verwerkt in de styling is het daadwerkelijk hebben van vermogen de volgende stap. Ford heeft met de Fiesta ST zeker de focus niet alleen in de fraaie styling gestopt maar zeker ook in de krachtbron. Met de driecilinder 147 kW/200 pk sterke 1,5 liter EcoBoost turbomotor zal de Fiesta ST zeker rap overkomen. Voor de momenten dat er niet stevig doorgereden kan worden beschikt deze motor over een brandstof besparende cilinderuitschakeling. Ford heeft aangegeven dat de EcoBoost turbomotor gaat zorgen voor een unieke sound. Over het algemeen zijn de meningen over het geluid van een driecilinder verdeelt, we zijn benieuwd.

Innovatie uit de racewereld

Om ervoor te zorgen dat de Fiesta met al dat vermogen op de weg blijft is de ST uitgerust met de allernieuwste technologie. Gepatenteerde ‘force vectoring’ vering en een optioneel mechanisch sperdifferentieel zorgen voor optimale grip en een scherper stuurgedrag. Er is bij de ontwikkeling van de Fiesta ST dan ook veel expertise gehaald uit onder andere de Focus RS en de Ford GT.

Doormiddel van Launch Control is de Fiesta ST snel van de startstreep te krijgen. Binnen 6.5 seconden wordt de 100 km/u gehaald en is een topsnelheid haalbaar van 232 km/u. Of Launch Control echt van pas komt op de openbare weg is nog de vraag, maar voor een dagje rijden op het circuit is het zeker een leuke optie.

Selecteerbare rijmodi

Om de Fiesta ST veelzijdiger te maken kan er gekozen worden uit een drietal rijmodi. De modus Normal zet de Fiesta om in een rustige compacte hatch. Minder geluid, en een zuinigere motorafstelling zorgen voor meer comfort aan boord. In de modus Sport reageert het gaspedaal al wat vlotter. Ook gaat de Active Noise Control-klep open voor een sportiever geluid. De modus Circuit is zoals de naam al doet vermoeden ontworpen voor het echte sportieve rijden. De Fiesta ST wordt in deze modus afgesteld op de snelst mogelijke rondetijden. Uitschakeling van de tractiecontrol moeten de mogelijkheid geven om de Fiesta zijwaarts door de bocht te sturen.

De nieuwe Ford Fiesta ST is zeker een auto waar wij naar uitkijken. De prijzen worden binnenkort bekend gemaakt.

Categorieën