
Vorig jaar kreeg de Toyota GR Yaris al een flinke update. Toen draaide het vooral om meer vermogen. Ook voor modeljaar 2025 komt Toyota met een update van de GR Yaris. Ditmaal minder ingrijpend, maar alsnog voldoende voor wat extra aandacht van dit iconische model. En het mooie? Hij komt naar Nederland en is al vanaf volgende maand te bestellen!
Specificaties Toyota GR Yaris
Voor 2025 zijn er motorisch geen updates voor de GR Yaris. Vorig jaar kreeg dit sportieve model al een flinke update namelijk. Toyota vernieuwde toen de nokkenas, uitlaatkleppen en verhoogde de druk van de brandstofinjectie. Verder werden ook de zuigers lichter uitgevoerd. Voor wie wil kan het allemaal nog een tandje heftiger met het Circuit Spec. Deze optimaliseert de koeling, zodat er altijd overal vol gas gereden kan worden. Maar goed, dit jaar blijft alles dus gelijk. Dit betekend dat de GR nog steeds 280 pk en 390 Nm koppel levert. Meer dan voldoende voor deze kleine B-segment hatchback lijkt ons.

Autosport als basis
Zoals bekend mag zijn, wordt de GR Yaris ontwikkeld in samenwerking met Gazoo Racing, oftewel de autosport afdeling van Toyota. Al sinds de introductie in 2020 slijpt Toyota zo de GR Yaris steeds wat verder bij. Tijdens de autosport events waarin de GR Yaris deelneemt kijkt Gazoo Racing dan ook naar problemen die optreden, om deze op te kunnen lossen. Daarnaast let het team op slijtage, beschadigingen en uiteraard rondetijden. Afgelopen seizoen heeft Gazoo Racing dit ook gedaan, waardoor er voor 2025 dus verschillende updates doorgevoerd kunnen worden.

Wat is er dan nieuw aan de GR Yaris?
Allereerst pakte Toyota voor modeljaar 2025 de automaat aan. De achttraps Gazoo Racing Direct Automatic Transmission is software matig voorzien van een update. Waarbij de schakellogica voor sportiefrijgedrag verder is bijgeslepen. Omdat een automaat maar vraagt om de bediening van twee pedalen, is ook de voetsteun groter. Zo kan de linkervoet comfortabeler rusten op deze voetsteun. Qua stuurgevoel zet Toyota in 2025 ook de nodige stappen. De elektrische stuurbekrachtiging krijgt een update, maar ook de ophanging is deels nieuw. De bout die ophanging verbind met de carrosserie is voor het 2025 model breder. Terwijl de bouten die de voorste onderste draagarmen, fuseekogels en achterste schokdempers bevestigen, nu een nieuwe geflensde rand hebben. Uiteraard is ook ophanging aangepast aan deze verandering. Gevolg? Meer rechtuitstabiliteit, maar ook een meer direct stuurresponse. Om de GR Yaris nog speelser te maken is het mogelijk deze optioneel uit te rusten met een ouderwetse mechanische handrem. Deze functie is beschikbaar op zowel de handbak als de automaat.
De vernieuwde GR Yaris is vanaf volgende maand te bestellen en zal enkel als GR Yaris Turbo Premium leverbaar worden. De prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.
