Vol trots presenteerde Alfa Romeo de Milano, een compacte crossover vernoemd naar de stad in Italië. Kort daarna veranderde het Italiaanse merk de naam naar Junior. Een hoogst ongebruikelijke move om een ongebruikelijke reden, maar toch niet de eerste keer voor Alfa.
Op het eerste oog lijkt de gepresenteerde Alfa Romeo crossover een echte Alfa. De driehoekige grille is duidelijk herkenbaar. Zelfs het beeldmerk van de slang die de baby opeet (zoek maar op) is pontificaal aanwezig. Het nieuwe model had ook een echte Italiaanse naam: de Milano. Helaas voor Alfa Romeo bleek al die Italiaansheid (is dat een woord?) een brug te ver.
Kaaswet
Al snel begon de Italiaanse overheid zich namelijk ermee te bemoeien. De Alfa Romeo Milano wordt namelijk gebouwd in Polen en dat valt bij de Italianen verkeerd. “Een auto die Milano heet, kan niet gemaakt worden in Polen”, zo stelde minister van industrie Adolfo Urso. “Volgens de wet mag je klanten niet misleiden. Een auto die Milano heet moet dus gemaakt worden in Italië. Anders geef je een verkeerde indicatie aan klanten en dat is niet toegestaan.”
De wet waar Urso naar refereert is de zogenaamde kaaswet. Deze wet, die stamt uit 2003, is erg belangrijk voor Italianen. Deze wet is de reden dat Parmazaanse kaas in de supermarkt alleen zo mag heten als het echt uit Italië komt. Volgens de Italianen geldt deze wet dus ook voor auto’s.
Niet voor het eerst
Voor Stellantis een groot probleem. Wat te doen? Productie in Italië zou de Alfa Romeo zo’n 10.000 Euro duurder maken, zo stelde Carlos Tavares, CEO van Stellantis. Het merk koos eieren voor zijn geld en hernoemde de Alfa Romeo Milano. Voortaan heet hij de Junior. In eerste instantie een bijzondere keuze, maar deze naam is al sinds de jaren ‘60 bij Alfa Romeo in gebruik. Stellantis haastte zich wel te zeggen dat ze de naam veranderden, ook al was dat niet verplicht.
Interessant genoeg is het niet de eerste keer dat Alfa Romeo door het stof moet voor de naam Milano. In 2009 droeg een hatchback van het merk ook deze naam. Milaan is immers de stad waar Alfa Romeo begon, dus het merk wilde een auto noemen naar deze stad. Alleen precies rond de tijd dat deze hatchback op de markt kwam, verhuisde Alfa Romeo zijn productie van Milaan naar Turijn. Omdat de naam Milano dan zout in de wond zou strooien, werd ook toen de naam op het allerlaatste moment veranderd. Deze Alfa Romeo Milano kennen we nu als Guilietta.