Nissan Leaf 2018

Vannacht heeft Nissan in Tokyo de tweede generatie Leaf gepresenteerd. Alle details zijn door het Japanse merk bekendgemaakt. De verkoop start in oktober, terwijl in januari 2018 de eerste exemplaren op de weg verschijnen. Prijzen worden later vrijgegeven.

Blauw voor elektrische Nissan Leaf

De nieuwe Nissan Leaf is qua design het vervolg op de IDS Concept, die op de Tokyo Motor Show 2015 werd voorgesteld. De Leaf is herkenbaar als lid van de Nissan-familie. Dit is af te lezen aan de V-motion-grille, maar dan met blauwe accenten. Alleen elektrische Nissan-modellen mogen deze kleurdetails dragen.

Nissan belooft hoogwaardige interieurmaterialen te hebben toegepast. De blauwe details vanbuiten ontdekken we ook in het interieur. Er zijn blauwe stiksels toegepast op de stoelen en het stuurwiel. Verder is het infotainmentsysteem aangegrepen, waardoor de bediening is vereenvoudigd. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, en is bedienbaar via het 7 inch touchscreen.

Meer pk’s, grotere actieradius

De tweede generatie Leaf moet een grote verbetering vormen, ten opzichte van zijn voorganger. Om te beginnen ging de aandrijflijn op de schop: voortaan beschikt de Leaf over een 150 pk sterke elektromotor. De maximale trekkracht bedraagt 320 Nm en de topsnelheid ligt op 144 km/h. 

Tevens is de actieradius verder toegenomen tot 378 km (volgens NEDC-testmethode). Dit is te danken aan een grotere lithium-ion batterij van 40 kWh. De accu is bij snelladen binnen 40 minuten voor 80% vol. Bij een volledige acculading duurt het 6 tot 12 uur (6,6-3,3 kW).

Volgend jaar wordt het programma uitgebreid met een sterkere versie van de Nissan Leaf. Deze biedt meer vermogen en een grotere actieradius.

Nissan Leaf: grote stap richting autonoom rijden

Nissan installeert op de nieuwe Leaf veel hagelnieuwe technologie voor autonoom rijden. De Japanners noemen het ‘Nissan Intelligent Driving’, dat je kunt beschouwen als verzamelnaam voor veiligheidssystemen. Het bestaat uit diverse assistentiesystemen, zoals ProPilot en ProPilot Park. 

Met het eerstgenoemde systeem kan de Nissan Leaf zelfstandig rijden op een rijstrook op de snelweg. ProPilot Park kan daarentegen zelfstandig inparkeren. Het stuur en het gas- en rempedaal worden volledig overgenomen, indien het systeem is ingeschakeld.

Categorieën