Volvo gaat vanaf volgend jaar al zijn auto’s elektronisch beperken tot een maximumsnelheid van 180 km/u, zo heeft het bedrijf bekend gemaakt. Naast afleiding en het rijden onder invloed ziet Volvo hardrijden als hoofdoorzaak van ongevallen. Omdat het aanpassen van het gedrag van de bestuurder erg lastig is gebleken grijpt Volvo naar de techniek.
Vision 2020
De maatregel is onderdeel van Vision 2020, de vergaande belofte van Volvo dat er in 2020 geen enkele persoon meer zal overlijden of zwaar gewond zal raken door toedoen van een Volvo. Dat is dus volgend jaar al. In het kader van Vision 2020 heeft Volvo al veel maatregelen genomen om de veiligheid van bestuurders, passagiers en andere verkeersdeelnemers te vergroten. De begrenzing is echter de eerste maatregel die actief het gedrag van de bestuurder beperkt.
De van oorsprong Zweedse autofabrikant loopt natuurlijk al jaren voorop op het gebied van veiligheid. Met de begrenzing wil Volvo laten zien dat ze veiligheid nog steeds heel serieus nemen. Ondanks (of misschien zelfs wel dankzij) alle elektronische veiligheidssystemen in auto’s tegenwoordig is hardrijden nog steeds een groot probleem. Nu auto’s op de markt steeds meer pk’s krijgen en er met elektrische aandrijvingen vroegere beperkingen verdwijnen vindt Volvo het de hoogste tijd actie te ondernemen.
Discussie over gedrag
Door naast voertuigtechniek nu ook de aandacht te leggen bij het gedrag van de bestuurder wil Volvo de discussie openen en andere fabrikanten uitdagen. Volgens Volvo is dit hard nodig: vanaf bepaalde snelheden hebben de veiligheidssystemen in een auto geen enkele zin meer. Bij te hoge snelheid kunnen deze systemen niet meer voorkomen dat inzittenden en andere verkeersdeelnemers zwaargewond raken of overlijden.
Volvo verwacht dat hun auto’s in de toekomst meer beperkingen krijgen: niet alleen een beperking van de topsnelheid, maar bijvoorbeeld ook invoering van smart speed control. Dit houdt in dat je auto nog verder in snelheid wordt beperkt als de auto weet dat je in de buurt van een school of een ziekenhuis bent. Deze techniek moet eerst echter nog verder verfijnd worden.
Spinnen, slangen en hoogtes
Mensen zien bij hoge snelheden het gevaar niet, aldus Volvo. Evolutionair zijn mensen heel goed in het herkennen van gevaar bij spinnen, slangen en hoogtes, maar is dit bij hoge snelheden nog niet het geval. Dit zou de reden zijn van de vele snelheidsovertredingen en ongelukken als gevolg van te hoge snelheid.
Nu is de vraag hoeveel wij, als normale autobestuurders, echt gaan merken van deze snelheidsbeperking. Op de Autobahn zijn er wellicht automobilisten te vinden die het met 180 km/u nog niet hard genoeg gaat, maar in Nederland zijn weinig plekken te vinden waar je de kans hebt boven de 180 km/u uit te komen. Maar, zegt Volvo, het is al geslaagd als we door deze maatregel één leven redden.