In een overzichts artikel van de modellen van Renault op de IAA 2021, schreven we al kort iets over de Renault Mégane E-tech Electric. De nieuwe volledig elektrische Mégane. In dit artikel een uitgebreider overzicht van dit volledig nieuwe model van Renault en de verschillende uitvoeringen.

Prijs en beschikbaarheid

Renault heeft de prijzen van Mégane nog niet naar buiten gebracht. Wel heeft de Nederlandse Renault website al een plaats gereserveerd voor de nieuwe E-Tech. Verkoop van de Mégane zou moeten starten in het eerste kwartaal van 2022. Wanneer de eerste leveringen op de planning staan, is nog niet bekend.

Dubbel duurzaam

Naast dat elektrische auto’s tijdens het rijden geen uitstoot veroorzaken van schadelijke stoffen, geeft Renault aan dat zij ook bij andere aspecten rekening hebben gehouden met het milieu. Zo is het de samenwerking aangegaan met Veolia-Solvay. Dit bedrijf richt zich op het recyclen van accu’s. Een belangrijke stap, omdat accu’s aan het einde van de levensduur vaak lastig te verwerken zijn. Veolia-Solvay heeft op dit moment succesvolle proeven afgrond, waarmee het in staat is om cobalt, lithium en nikkel succesvol te onttrekken aan vernietigde accucellen. Op deze manier kunnen de metalen hergebruikt worden, wat zorgt voor een minder zware belasting op het milieu. Op dit moment is er echter nog geen grootschalige productie opgezet, omdat het project nog in de onderzoeksfase zit.
Verder geeft Renault aan dat een groot deel het interieur, waaronder alle bekleding, gemaakt is van 100% gerecycled materiaal. Wanneer de Mégane uiteindelijk gesloopt wordt, kan ruimt 95% van het interieur opnieuw gerecycled worden.

Nieuw platform

De Renault Mégane E-Tech staat op het nieuwe CMF-EV platform. Dit volledig nieuwe platform is ontwikkeld in samenwerking met Renault, Nissan en Mitsubishi. Het voordeel van dit platform is, dat Renault gebruik kan maken van een zeer dunne accu van maar 110 millimeter. Dit ongeacht welke variant van het accupakket gekozen wordt. Doordat de E-Tech volledig als elektrische auto is ontworpen, ontstaat er meer ruimte in het interieur. Hierdoor hebben de inzittende automatisch ook meer ruimte dan in de Mégane met verbrandingsmotor.

Ruimtelijk interieur

In totaal is de nieuwe Mégane 4,21 meter lang, terwijl de wielbasis uitkomt op 2,70 meter. Doordat er geen transmissietunnel door het interieur loopt, is er eveneens meer ruimte ontstaan voor verschillende opbergvakken. Ook de middelste achterpassagier heeft hierdoor meer beenruimte op de vlakke vloer.
Verder claimt Renault een aerodynamisch ontwerp. CW-waardes worden door het Franse bedrijf echter niet opgegeven. Waarbij er daarnaast ook vraagtekens gezet kunnen worden bij hoe aerodynamisch een crossover werkelijk is in vergelijk met een regulier hatchback.

Volledig LED

Aan de buitenkant valt verder op dat nieuwe Mégane voorzien is volledige LED-verlichting rondom. Hierdoor heeft Renault ook de mogelijkheid gekregen om de verlichting adaptief te maken. Handmatig wisselen tussen groot- en dimlicht is hierdoor niet meer nodig, dit doet de Mégane automatisch. Het unieke aan dit systeem is dat het lichtbeeld veranderd afhankelijk van de omgeving. In de stad ontstaat zo een bredere lichtbundel, zodat er meer zichtbaar is van wat er direct rondom de auto is. Op de buiten- en snelwegen is de lichtbundel smaller, maar schijnt deze verder weg. Zodat het makkelijker is verder vooruit te kijken.

Een groot logo op de grond


Uiteraard gaat Renault ook mee in de trend van wat zij ‘Welkomsverlichting’ noemen. Oftewel; als de sleutelkaart in de buurt komt van de Mégane, speelt de verlichting een volledig orkest af, om te eindigen met twee grote verlichte Renault logo’s op de grond. Handig voor als je vergeten bent waar je ook alweer precies geparkeerd staat.

OpenR display

Nieuw voor Renault is het OpenR display. Dit gecombineerde systeem van twee schermen, geeft alle informatie weer die de bestuurder nodig heeft. Het eerste scherm is 12,3 inch groot en vervangt eigenlijk het klassieke analoge dashboard. Hierop is bijvoorbeeld ondere de snelheid af te lezen, maar ook navigatie instructies en batterij status kunnen van dit scherm afgelezen worden. Het tweede scherm van 12 inch groot (9 inch voor het basis model), is het eigenlijk multimedia display. Via USB-C kan hier bijvoorbeeld de smarthphone aan gekoppeld worden. Doordat beide schermen verwerkt zitten achter dezelfde glasplaat, ontstaat optisch het idee dat het geheel bestaat uit één scherm. Iets wat we bijvoorbeeld ook kennen uit Mercedes’ Hyperscreen. De schermen in de Renault zijn geschikt voor 4K weergave en kennen enige mate van personalisering qua indeling en kleurenschema’s.

Eén plaat, twee schermen


Het OpenR display draait op een variant van Android Automotive OS. Hierdoor kan er gebruik gemaakt worden van Google Assistent, Maps en Play. Verder geeft Renault aan dat iedere gebruiker kan inloggen met zijn persoonlijke Google-account voor een meer persoonlijke ervaring. Wat hier precies mee bedoeld wordt, blijft wat onduidelijk, maar verwacht voorgeprogrammeerde functies op basis van het gebruikersprofiel. OpenR kan omgaan met Apple Carplay, maar hoe zich dit verhoudt tot de diensten die beschikbaar zijn binnen Android blijft wat onduidelijk.

Multi-Sense kleurt je dag

De nieuwe Mégane maakt ook gebruik van Multi-Sense. Uiteraard een sensueel woord om aan te geven dat er de mogelijkheid is tot het naar wens aanpassen van de interieurverlichting. Renault zelf spreekt van koele kleuren overdag en warme tinten in de avond en nacht. Alle LED-strips in het interieur kunnen een kleur naar wens krijgen via het Multi-Sense menu, maar zijn ook afhankelijk van de gekozen rijstand. Er zijn drie rijmodi beschikbaar; Eco, Comfort en Sport.

Kleuren volledig naar wens in te richten

Nieuw is dat Renault ook een vierde modus heeft, die volledig naar eigen wens is in te richten. Iets wat in de motorfiets wereld al langer gemeengoed is, maar in de autobranche toch redelijk uniek is. Zaken die aangepast kunnen worden zijn onder andere; stuurbekrachtiging, motorafstelling, gaspedaal reactie, maar bijvoorbeeld ook zaken als het comfort van de bestuurdersstoel. Wat dit precies is, blijft wat onduidelijk. Het kan enkel duiden op de stoelverwarming, maar misschien gaat Renault net dat stapje verder door de stoel harder of zachter te maken, of de verschillende instellingsmogelijkheden van de zitpositie ook rijmodus afhankelijk te maken.

Veiligheid

De nieuwe Mégane E-Tech is voorzien van een QR-code op de voorruit. Deze QR-code is speciaal voor hulpverleners, die de code kunnen scannen en op deze manier informatie verkrijgen over de auto. In deze informatie staat onder andere waar er veilig gesneden kan worden als dit nodig is, maar ook over de plekken van de airbags en het accusysteem. Verder krijgen hulpdiensten toegang die specifiek voor hen is, waarmee zij een eventuele brand binnen 5 minuten kunnen blussen. Uniek voor een elektrische auto, waar het blussen van een brand vaak een probleem is. Onder de achterbank bevind zich eveneens een schakelaar waarmee het elektrische circuit wordt afgesloten.

Rijhulp systemen

Ook aan de veiligheid van de bestuurder is gedacht. Zo zijn er verschillende ADAS-systemen aan boord die bijvoorbeeld de Mégane automatisch laten afremmen bij een rotonde tot 30 kilometer per uur. Zonder dat hiervoor bijvoorbeeld de cruise control uitgeschakeld hoeft te worden. Autmatisch wordt bij het verlaten van de rotonde de snelheid weer opgepakt. Zaken als adaptieve cruise control en lane keeping assist ontbreken ook niet op de E-Tech. In hoeverre deze systemen standaard zijn, of afhankelijk van uitrustingsniveau wordt niet benoemt.

Modelvarianten

Er zijn verschillende uitvoeringen leverbaar van de Renault Mégane E-Tech Electric. Allereerst is er de keuze tussen twee elektro motoren: 130 Pk of 218 Pk. Daarnaast zijn er twee accu varianten beschikbaar; een 40 kWh (300 kilometer range) en een 60 kWh (470 kilometer range) accupakket. Op basis hiervan zijn er drie uitrustingsvarianten, oplopend in luxe; Equilibre, Techno en Iconic.


Laden kan op de volgende 5 verschillende manieren (afhankelijk van de uitvoering):
– Regulier stopcontact 10 A/2,3 kW (1-fase)
– Wallbox 16 A/3,7 kW (1-fase)
– Wallbox 32 A/7,4 kW (1-fase)
– Openbaar laadstation 16 A/11 kW (3-fasen)
– Openbaar laadstation 32 A/22 kW (3-fasen)
Welke modelvarianten er precies in Nederland beschikbaar komen is nog niet duidelijk.

Overige Specificaties

Lengte 4,21 m
Breedte 1,77 m (Business-versies) 1,78 m (reguliere versies)
Hoogte 1,50 m
Wielbasis 2,70 m
Overhang voor 800 mm
Overhang achter 715 mm
Gewicht 1.624 kilo

Prestaties (218 Pk versie)
0-100 km/uur 7,4 s.
topsnelheid 160 km/uur

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *