Zoals eerder werd aangekondigd, heeft Audi vandaag op 11 juli de nieuwe A8 voorgesteld. Dit gebeurde tijdens het Audi Summit-evenement in Barcelona. Bestellen is vanaf september mogelijk, terwijl de marktlancering voor medio december staat gepland.
Langer, maar niet breder
Qua design loopt het herziene vlaggenschip meer in de pas met andere Audi-modellen. Vooral de brede Singleframe-grille draagt bij aan het familiegezicht. De koplampen zijn nu meer hoekig van vorm en beschikken over HD Matrix LED-techniek. Dit wordt gecombineerd met LED-dagrijverlichting en OLED-achterlichten.
In veel gevallen nemen de afmetingen van een opvolgend model toe, en dat geldt ook voor de splinternieuwe A8. Ten opzichte van zijn voorganger, is hij 37 mm langer (5.172 mm) en 13 mm hoger (1.473 mm). De breedte is juist afgenomen met 4 mm tot 1.945 mm. De wielbasis is daarentegen wél toegenomen met 6 mm (2.998 mm), wat de beenruimte achterin ten goede komt.
Compleet nieuwe werkplek
Het compleet nieuwe interieur is volgens Audi de belangrijkste wijziging aan de A8. De Duitsers hebben de uitrusting verder uitgebreid en het materiaalgebruik naar een hoger plan gebracht. Een aantal bijzonderheden zijn het prachtige leer en de ventilatieroosters, die elektrisch openen en sluiten.
Ook achterin is het goed toeven. Vooral in de A8 met verlengde wielbasis: de A8 L. Optioneel is hij te bestellen met een relaxstoel, met vier verstelmogelijkheden en een voetsteun. Bovendien is een verwarm- en massagefunctie aanwezig.
Ten slotte meldt Audi de A8 te hebben uitgerust met een nieuw MMI-infotainmentsysteem. De bediening hiervan werkt middels een 10,1 inch touchscreen. Het tweede, onderste scherm is voor o.a. de klimaatregeling.
Van V6 tot W12
Vanaf de marktintroductie wordt de nieuwe A8 leverbaar met twee zescilinder motoren. De klant kan kiezen uit een 3.0 liter TFSI (340 pk) of 3.0 liter TDI (286 pk). Op een later moment volgen nog eens drie krachtbronnen: een 4.0 liter TFSI (460 pk), 4.0 liter TDI (435 pk) en 6.0 liter W12 TSI.
Om ook de milieubewuste A8-rijder tegemoet te komen, introduceert Audi de A8 L e-tron quattro. Deze motorversie bestaat uit een 3.0 liter TFSI en elektromotor, samen goed voor 449 pk en 700 Nm koppel. Na een volle acculading via Audi Wireless Charging, bedraagt het elektrische rijbereik 50 kilometer.
Stap dichter bij volledig autonoom rijden
Met de nieuwe A8 zet Audi een stap dichter bij volledig autonoom rijden. Audi’s vlaggenschip is voorzien van diverse autonome rijfuncties, zoals Audi AI Traffic Jam. Hiermee wordt de bestuurder ontzien bij fileverkeer tot 60 km/h op o.a. snelwegen, waar rijbanen door vangrails gescheiden zijn. Deze functie is d.m.v. de AI-knop op de middenconsole te activeren.
Tevens heeft het model de beschikking over Audi AI Remote Parking/Garage Pilot. De auto rijdt dan zelfstandig een parkeerplek/garage in of uit. Dit gebeurt via de myAudi-applicatie via de bestuurder zijn smartphone.