Jarenlang is er over gesproken, maar nu heeft de minister het toch eindelijk bevestigd: vanaf 1 januari 2021 geldt een vrijstelling van APK voor oldtimers die ouder zijn dan 50 jaar.
Lange aanloop
Vanaf 2008, dus al ruim 12 jaar, spreekt men over APK-vrijstelling voor oldtimers. In dat jaar werd namelijk een nieuwe EU-richtlijn van kracht, die gaat over de periodieke keuring van motorvoertuigen. Dankzij een lobby van de FIVA, de Europese organisatie van oldtimerfederaties, is hierin een bepaling opgenomen die een aparte regeling voor mobiel erfgoed mogelijk maakt.
De Nederlandse belangenvereniging voor eigenaren van historische wegvoertuigen, FEHAC, stelde aan de hand van deze EU-richtlijn al in 2008 voor om de APK-eisen voor oldtimers aan te passen. Nu gingen er in 2008 wel andere regels gelden, maar niet zoals de FEHAC wilde.
Vanaf 2008 moesten auto’s ouder dan 30 jaar namelijk eens in de twee jaar worden gekeurd. Er kwam ook een vrijstelling van APK voor voertuigen van voor 1960. Deze waren op dat moment dus 48 jaar oud. Echter, deze grens is vast en schuift niet op, waarmee voertuigen van na 1960 niet in aanmerking kwamen voor vrijstelling.
Vrijstelling APK
De FEHAC bleef strijden voor nieuwe regels. Deze stelden ze voor in de SO-APK, een overlegorgaan met naast FEHAC ook de RDW, ANWB, RAI, BOVAG, KNAC en Innovam. In 2015 ging deze SO-APK unaniem akkoord met het voorstel.
Uiteindelijk heeft het hierna nog 5 jaar geduurd voor de aanpassing er echt kwam. Nu is het eindelijk zover: vanaf 1 januari 2021 geldt een vrijstelling van APK voor voertuigen ouder van 50 jaar. Dit geldt dus volgend jaar voor alle auto’s van voor 1970, en elk jaar schuift dit een jaartje op.
Zorgen over veiligheid
Betekent dit dat we dan nu allerlei gevaarlijke situaties krijgen, als zulke oude voertuigen niet meer gekeurd worden? Komen er allerlei oude wrakken op de weg?
Volgens de FEHAC is dit niet het geval. Uit RDW-data blijkt dat oude auto’s veel minder vaak worden afgekeurd dan moderne auto’s. Dit komt omdat eigenaren van oldtimers over het algemeen hun auto’s vertroetelen en in goede staat houden. Ook zijn oldtimers nauwelijks bij ongevallen betrokken, en komen deze ongevallen dan zelden door gebreken aan de auto.
Uiteraard benadrukt FEHAC dat onderhoud altijd noodzakelijk blijft. Om deze reden heeft de organisatie het handboek van de FIVA, ‘guide for responsible use of historic vehicles on today’s roads’ laten vertalen naar het Nederlands. Dit document bevat tips voor onderhoud en rijgedrag bij mobiel erfgoed.
Bedankt voor dit interessante artikel over de APK vrijstelling voor oldtimers. Ik wist niet dat auto’s van 50 jaar en ouder zijn vrijgesteld van de APK voor personenauto’s. Mijn man heeft altijd al een oldtimer willen hebben, misschien moet het er toch maar eens van komen. Het is goed om te lezen dat oldtimers zelden betrokken zijn bij ongevallen, dat geeft een goed gevoel!
De regeling is van toepassing op auto’s van 50 jaar, of ouder. 2021 – 50 is 1971. Auto’s van of voor 1971 komen dus in aanmerking voor deze regeling. ^Merijn
Ingang volgend jaar betekent dan dat auto’s t/m bouwjaar 1970 in aanmerking komen? Dus niet zoals beschreven vóór 1970 als ik hetgoed begrijp