Per 1 december hebben vier grote verzekeringsmaatschappijen hun voorwaarden aangepast. Schade die ontstaat omdat de bestuurder op zijn telefoon zit achter het stuur wordt niet langer gedekt. Appen achter het stuur kan de bestuurder duur komen te staan.

Natuurlijk weten we allemaal dat je tijdens het rijden niet met je telefoon bezig mag zijn. Toch doen we het met z’n alleen regelmatig. Even dat appje lezen, of iets opzoeken. In zes jaar tijd is het telefoongebruik achter het stuur met 13% gestegen, zo blijkt uit onderzoeksresultaten uit november 2024 van Motivaction in opdracht van Interpolis. Maar liefst 15% van de automobilisten geeft toe wel eens in een gevaarlijke situatie te zijn gekomen vanwege de telefoon achter het stuur.

Terwijl we het allemaal moeilijk vinden van de telefoon af te blijven in het verkeer, zijn we het er allemaal over eens dat de straffen hoog moeten zijn. Ook verzekeringsmaatschappijen spelen hier een grote rol in. Om mensen te overtuigen de telefoon te negeren tijdens het rijden, vindt 77% van de ondervraagden dat ook verzekeraars strenger moeten zijn.

Draadloos opladen smartphone in de volvo xc40

Wijziging van de voorwaarden

Per 1 december is dit dan ook het geval. Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en Inshared hebben een toevoeging gedaan aan de polisvoorwaarden. Hierin staat dat schade die ontstaat terwijl de bestuurder op zijn telefoon zit in de auto niet langer gedekt is. Eigenlijk is dit toevoeging helemaal niet nodig, legt Interpolis uit. Als duidelijk wordt dat de bestuurder op zijn telefoon zat, kunnen verzekeraars zich toch al beroepen op roekeloosheid of nalatigheid.

De gevolgen voor de automobilist kunnen enorm zijn: hij moet alle schade zelf betalen. Dit gaat veel verder dan schade aan auto’s. Bij letselschade betaalt de veroorzaker ook al gevolgen, zoals alle medische kosten en gederfde inkomsten vanwege arbeidsongeschiktheid. De bedragen kunnen oplopen tot miljoenen Euro’s. In veel gevallen betekent dit het faillissement van de veroorzaker, waarbij hij al zijn geld en bezittingen verliest. Even appen achter het stuur kan zo enorme gevolgen hebben.

Volgens Interpolis is aandacht voor dit onderwerp erg belangrijk. Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Interpolis legt uit: “Behalve dat we mensen bewust willen maken van de risico’s van afleiding door de telefoon, willen we mensen ook aanzetten om na te denken over de mogelijke financiële gevolgen hiervan. Deze voorwaardenwijziging kan daarin een rol spelen.”

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *