Aptera Motors
Het Amerikaanse Aptera Motors (voorheen Accelerated Composites) werd in 2005 opgericht en ging in 2011 ter ziele. In 2019 is het bedrijf doorgestart tot wat het nu is. Ze maken slechts een model auto; de Aptera EV prototype. De doorstart heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Vanaf 4 december 2020 was de EV prototype als pre-order te bestellen. Binnen acht dagen ontvingen ze meer dan 3.000 reserveringen met een waarde van $100.000.000. Op moment van schrijven zijn er 12.000 Aptera orders geschreven. Aptera betekent overigens ‘vliegen zonder vleugels’ in het Grieks. Een zeer toepasselijke naam als je de foto’s bekijkt. Het is overigens ook een plaats op Kreta. Op ongeveer 150 km van Chersonissos. Ik bedoel maar.
De EV prototype
Kijkend naar de filmpjes lijkt de Aptera EV prototype denk je gelijk aan TU Delft. Een futuristisch ogend voertuig dat haast over de weg lijkt te zweven. Niets is minder waar. De Aptera is een auto, heeft drie wielen en plek voor twee personen. Aptera is wel zo slim geweest om bij de versie met drie wielen, er twee vooraan te monteren. Geen Reliant Robin achtige taferelen dus. Onderzoek leert ons dat Aptera van plan is een vijfzitter met vier wielen op de markt te brengen, maar daar is verder nog weinig over te vinden.
De Aptera is ontworpen als een superlicht en super gestroomlijnd voertuig. Het bedrijf richt zich namelijk op het zoveel mogelijk voorkomen van energieverlies, bijvoorbeeld door frictie, weerstand en hitte. Daarmee kun je het bereik van een auto enorm oprekken. Dat zie je ook terug in het topmodel, dat een range van 1.600 kilometer moet hebben.
Verbruik en snelheid Aptera
Aptera claimt dat dit model met 3 kWh ongeveer 30 mijl (48 km) rijdt. Een Tesla model 3 verbruikt ongeveer 7-8 kWh over diezelfde afstand. Flink minder dus. De topsnelheid van de Aptera wordt gelimiteerd op 110 mijl per uur (175 km/u) en gaat van 0-60 mijl per uur (0 – 96 km/u) tussen de 3,5 en 5,5 seconden, afhankelijk van de uitvoering.
Quanta questa?
Anders dan je zou verwachten bij een dergelijk futuristisch voertuig lijken de prijzen in eerste instantie mee te vallen. De prijs is uiteraard afhankelijk van de uitvoering (lees: afhankelijk van de range). Onderstaand overzicht geeft je een idee hoeveel $ je in Amerika kwijt bent voor een EV prototype. Met vleugeldeuren that is!
Miles | Prijs? |
1.000 | $ 44.900 |
600 | $ 34.600 |
400 | $ 29.800 |
250 | $ 25.900 |
Bij het plaatsen van je reservering kun je verschillende upgrades kiezen. Bijvoorbeeld: safety pilot, enhanced audio, camping kit, pet kit en/of een off-road kit. Echter, duurder dan $ 47.000 krijg je hem niet samengesteld.
Het never-charge solar package
Dit pakket stelt je in staat om per dag meer dan 40 miles op te laden zonder er iets voor te hoeven doen. Dit zal ongetwijfeld in California beter werken dan in Zuid-Holland, maar het idee is natuurlijk geweldig.
Wachten op productie
Op dit moment is er nog geen Aptera geleverd. Het aantal orders liegt er echter niet om. Dit is er een om in de gaten te houden!
UPDATE bijtelling + range
Het totaal aantal Wp wordt uitgebreid tot 1140 Wp. Meer dan 1 kWp betekent dat je in Nederland het verlaagde bijtellingstarief voor een elektrische auto betaalt over de gehele fiscale waarde. Interessant! Daarnaast bereik je op een zonnige dag een opbrengst van 10 kWh wat maximaal 130 km per dag inhoudt. Top toch!
Mooi om te horen Gideon! Laat je ons weten hoe je de Aptera ervaren hebt?
Ik vind het een prachtig concept en heb de auto dan ook besteld en ga komende zomer een dag sturen met de Aptera