Het kleine bedrijf Arrival uit Engeland, gaat samen met Uber aan een nieuwe auto werken. De elektrische aandrijving is ideaal voor het nieuwe voertuig, gezien de ritten van Uber vaak kort en in de stad zijn. Uber erkent dit en zal meer dan alleen zijn naam ontlenen voor dit bijzondere project.
Arrival & Uber
Met het overgrote deel van de Uberritten in grote steden, biedt de elektrische auto een mooie oplossing. Doelstellingen omtrent emissievrij vervoer worden steeds meer de norm en voor Uber geldt dat dus ook. In 2025 wilt het Ride-sharing bedrijf emissievrij zijn in Londen. Noord-Amerika en Europa volgen daar kort op in 2030. Daarvoor gaat de rittengigant een partnership aan met Arrival, een klein bedrijf met grote ambities. Voor nu produceert het slechts twee modellen, de Arrival Bus en de Arrival Van. De manier waarop deze modellen gebouwd worden laat echter de ambitie erachter zien. Zo is de Van opgebouwd uit diverse blokken, en is het model dus makkelijk aan te passen.
Postbedrijven zoals het Amerikaanse UPS en het Britse Royal Mail zijn al om. Zo heeft UPS al een order gedaan voor 10.000 Generatie 2 vans. Door gebruik te maken van zogenoemde Microfactories, kan Arrival op locatie een productiehal starten voor dit soort orders. Mocht de klant besluiten om de order nog groter te maken, dan kan de plaatselijke fabriek gemakkelijk opgeschaald worden.
The Arrival car
Het Arrival Car project belooft naast het slimme modulaire systeem nog een innovatie te introduceren. Het derde model zal namelijk ontwikkeld worden met het advies van Uberbestuurders. Met een database van 3,5 miljoen Uberbestuurders is er genoeg informatie in te winnen. Om de ervaring voor zowel bestuurder als passagier te optimaliseren wil Arrival wilt gebruik maken van die database, bij de ontwikkeling van de Arrival Car.
Met Uber Green is er de mogelijkheid om alleen met elektrische voertuigen te reizen. In Londen zijn er zo al meer dan 3,5 miljoen ritten volledig elektrisch uitgevoerd. Uber promoot deze kant van zijn platform door de servicekosten voor de bestuurder te verlagen.
Een derde partij?
Dat Arrival graag de samenwerking aangaat met grote bedrijven mag inmiddels wel duidelijk zijn. Er is echter nog een derde partij die waarschijnlijk de samenwerking met beide partijen aan zal gaan. Hyundai heeft namelijk met zowel Arrival als Uber een samenwerking opgezet. Voor Uber Green wordt er momenteel gretig gebruik gemaakt van de Hyundai Kona en Ioniq. Bij Arrival heeft het Koreaanse merk in 2020 een aanzienlijke investering van 80 miljoen euro gedaan. Arrival mag dus van alle kanten hulp verwachten.