Audi presenteert niet één, maar twee nieuwe varianten van de A6: de vernieuwde A6 Avant én de splinternieuwe A6 Sedan. Meer bagageruimte of liever marginaal aerodynamischer? Beide modellen zijn afgestemd op het zakelijke segment om dat in stijl – en vooral stil – te bedienen. De A6-familie wil namelijk niet alleen indruk maken op de buitenwereld, maar ook op je collega’s.

De A6 Avant: zakenreis met vijfsterrenvering

De A6 Avant wordt neergezet als de ultieme langeafstandscruiser. De grote troeven: adaptieve luchtvering, vierwielbesturing en het MHEV-plus-systeem (mild-hybride). Dat laatste recupereert energie bij het remmen en schakelt de verbrandingsmotor volledig uit wanneer het kan – zonder dat je daar als bestuurder ook maar iets van merkt. Volgens Audi dan. Wat je wél merkt: een extra duwtje in de rug dankzij de elektrische ondersteuning bij het optrekken, én een lager verbruik. Dat verbruik is volgens Audi 7,2 liter per 100 kilometer.

De onderstelopties zijn breed: standaard zijn er stalen veren (met keuze tussen een normale of een sportieve afstelling), of de genoemde adaptieve luchtvering. Vooral op die laatste is Audi trots: in ‘comfort’ beweren de Duitsers een zweefgevoel te bieden – zonder daarbij in te boeten op controle of precisie. Iets dat we natuurlijk maar al te graag uitproberen.

Vierwielbesturing zorgt ervoor dat de A6 Avant zich op lage snelheden bijna laat parkeren als een compacte hatchback, terwijl hij bij hogere snelheden juist extra stabiliteit krijgt. Audi heeft dit alles getest op alle denkbare ondergronden – van Belgische kasseien tot Duitse snelwegen – en naar eigen zeggen voelt de auto zich overal thuis. Nog iets wat we graag uitproberen.

Volgens onderstelontwikkelaar Peter Knauer zit het geheim in de afstemming tussen alle systemen: ESP, torque vectoring, schokdempers, stuurinrichting – alles moet samenwerken, alsof het een Zwitsers uurwerk is met een voorliefde voor snelheid.

De grote Audi-grill blijft, de grote kieuwen zijn nieuw.

De A6 Sedan: gestroomlijnd zakeninstinct

Voor wie liever in een iets strakker jasje rijdt, komt Audi op 15 april met de wereldpremière van de nieuwe A6 Sedan. De nadruk ligt hier op efficiëntie en aerodynamica: dankzij een lage luchtweerstandscoëfficiënt (die volgens ingewijden mogelijk onder de 0,25 duikt) en verbeterde aero-akoestiek glijdt de Sedan stiller en zuiniger over de weg.

Het design is aangepast met oog voor stroomlijning, terwijl het herkenbaar blijft. Verwacht een kopie van de avant, maar dan sedan-vormig ook hier ontbreken de dynamische knipperlichten niet. Want Audi zou Audi niet zijn zonder die signature flikkerlichten op de achterkant.

Op de achterkant zien we een snor die ook gedragen wordt door een biker.

Onderhuids deelt de Sedan zijn techniek natuurlijk met de Avant, inclusief het MHEV-plus-systeem en de nieuwste generatie rijhulpsystemen. Denk aan voorspellende adaptieve cruisecontrol, actieve rijstrookassistentie en een centrale boordcomputer die waarschijnlijk intelligenter is dan je laatste collega.

Interieur en infotainment

Zowel Avant als Sedan krijgen het vertrouwde Audi-interieur: strak, minimalistisch en voorzien van veel schermen. Het MMI touch response-systeem keert terug, met twee grote displays in de middenconsole en haptische feedback. Optioneel is er een head-updisplay, een Bang & Olufsen 3D-audiosysteem en digitale matrix LED-koplampen. Voor wie graag lichtjaren vooruitkijkt. Of in elk geval enkele honderden meters.

Het infotainmentsysteem ondersteunt uiteraard Android Auto en Apple CarPlay, en wie liever met z’n auto praat kan gebruikmaken van de verbeterde spraakbesturing, die nu ook begrijpt wat je bedoelt met: “Zet de stoel iets minder warm, ik ben geen tosti.”

Wereldpremière en beschikbaarheid

De wereldpremière van de A6 Sedan vindt plaats op 15 april. Dan worden ook de exacte specificaties, foto’s en video’s vrijgegeven. De Avant staat iets eerder in de schijnwerpers, maar de technische basis van beide modellen is gelijk – heb je een voorkeur voor dakrails, of minder bagageruimte. Dat is de vraag, maar een vleeskeuring blijft het toch.

Voor nu toont Audi enkel een teaser van de Sedan.

Audi’s A6-familie

Met de nieuwe A6 Avant en A6 Sedan laat Audi zien dat zakenauto’s nog steeds stijl, innovatie en comfort kunnen combineren zonder in clichés te vervallen. Ze rijden als een eersteklas stoel, gedragen zich als een stille kracht en zitten technisch vernuftiger in elkaar dan sommige smartwatch-fabrikanten zouden durven dromen. Al deze clichés zijn uiteraard bewust gemaakt – vinden we leuk.

De claim van Audi is een behoorlijke. Nu meer dan ooit bevat het premiumsegment extreem veel concurrentie. De A6-familie speelt daar al jaren goed in mee. Of dat voor deze nieuwe generatie ook geldt? Dat weet voor nu alleen de tijd.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *