Tijdens deze regenachtige, donkere dagen moet je tijdens het autorijden nog beter opletten dan met droog weer. Een glijpartij is zo gemaakt, zeker met slechte banden! Het rubber is namelijk je enige contactpunt met het wegdek. Autobanden lijken al jaren hetzelfde, maar wat zijn eigenlijk de ontwikkelingen van het zwart stuk rubber om de velg?
Veiligheid
Laten we dan eerst eens even kijken naar de veiligheid. Iedereen begrijpt dat je het bandenprofiel niet tot onder het wettelijk minimum moet laten slijten. Dan is de profieldiepte te laag en wordt water slecht afgevoerd, waardoor je meer kans hebt op aquaplaning. Daarnaast speelt natuurlijk ook de bandendruk een grote rol. De overheid heeft zelfs een reclamespot om mensen eraan te herinneren hun banden te controleren, ofwel ‘Doe de bandencheck!’. Als laatste speelt de leeftijd van autobanden een rol. Als ze voorbij de maximale leeftijd zijn is het rubber niet meer zo flexibel en is er meer kans op droogtescheurtjes.
De band in ontwikkeling
Er zijn genoeg ontwikkelingen in de bandenindustrie. Zo heeft Michelin een Vision concept laten zien waarin banden nooit meer lek kunnen raken. Als het profiel op is, wordt er met een 3d-printer een nieuwe laag over de band geprint. Dit is een futuristisch concept, maar technologie kan soms snel gaan. Als eerst komt Michelin met een ‘airless tire’, oftewel een band zonder lucht. Door een structuur aan te brengen in de banden, veert deze in zonder lucht. Dit is een tussenstap voor het Vision concept.
Goodyear denkt dat de band een compleet andere vorm krijgt, namelijk een bol. Met de Goodyear Eagle Urban 360 band kun je in alle rijrichtingen bewegen. Vooral handig met fileparkeren! Dit concept is wel erg futuristisch, maar wie weet rijden we er over 50 jaar allemaal mee rondt.
Hankook heeft een band ontwikkeld voor vrachtwagens die het profiel automatisch aanvult. Door de herstructurering van het profiel gaat een band een stuk langer mee. Dit is duurzamer en veiliger. De band maakt gebruik van 3d-structuren die zichzelf weer in de juiste vorm duwen op het moment dat er slijtage is.
Winterbanden
Altijd de eeuwige welles nietes over winterbanden. Sommige mensen durven vanaf november de weg niet meer op zonder winterbanden, anderen laten het hele jaar hun zomerslicks onder de auto zitten. Het rubber van winterbanden heeft een andere samenstelling. Dit, in combinatie met een ander patroon van het profiel en meer profieldiepte zorgen voor een kortere remweg. Bandenfabrikanten schrijven voor om onder 7 graden te wisselen naar winterbanden. Maar alles begint en eindigt met goed opletten en anticiperen, zeker in de winter!