Het Amerikaanse IIHS onderzocht bij tien verschillende crossovers hoe goed automatische remsystemen werkten. Uit de tests bleek dat deze veiligheidssystemen nog lang niet goed genoeg zijn.
Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) doet regelmatig interessante onderzoeken naar ongevallen en het voorkomen daarvan. Dit keer richtte het zijn pijlen op automatische remsystemen, die ondertussen verplicht zijn op nieuwe auto’s. Tien crossovers werden getest door ze op een stilstaande auto, motor en trailer af te sturen. De resultaten laten zien dat er nog heel wat werk gedaan moet worden.
De auto’s waarmee getest is, zijn niet allemaal in Europa te koop. Desondanks is het een interessante proef. De Jeep Compass, Mitsubishi Outlander, Subaru Forester, Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mazda CX-5 en Hyundai Tucson kun je hier ook tegenkomen. De Ford Escape en de Volkswagen Taos niet, maar die delen hun genen met Europese modellen. De Chevrolet Equinox is voor ons een onbekende.
Bij de tests reden de auto’s zonder te remmen af op stilstaande voertuigen. Op de auto en de motor werd gewoon ingereden, want die waren van zacht materiaal. Bij de trailer week men uit, want die was namelijk echt. Om daar tegenaan te klappen vond men geen goed idee. Gekeken werd wanneer de auto begon te waarschuwen voor het stilstaande voertuig en wanneer hij tot stilstand kwam. Men mat met drie snelheden: 50, 60 en 70 km/u.
Ondermaats
De resultaten van de test met automatische remsystemen waren teleurstellend. Slechts één auto scoorde voldoende: de Subaru Forester. Niet geheel verrassend, want al in 2019 loofden we Subaru’s Eyesight systeem. De Forester was de enige auto die bij alle geteste snelheden op tijd wist te stoppen voor de auto om een aanrijding te voorkomen. De motorrijder werd alleen bij 70 km/u geraakt. Bovendien waarschuwde de Subaru het eerst voor de stilstaande voertuigen.
Toyota en Honda deden het redelijk. De Ford, Hyundai en Jeep slaagden met de hakken over de sloot. Zij remden wel, maar raakten de stilstaande voertuigen alsnog. Vier auto’s scoorden ondermaats: de Volkswagen, de Chevrolet, de Mazda en de Mitsubishi. Deze auto’s reageerden niet consequent in de testscenario’s en maakten gehakt van de stilstaande auto en motorrijder. De Chevrolet merkte de motorrijder niet eens op en reed er dwars doorheen.
De tests lieten duidelijk zien dat fabrikanten vooral testen met beelden van personenauto’s. Niet alleen werd de motorrijder veel minder goed gezien, maar verbazend genoeg ook de grote trailer bleek lastig op te merken voor de automatische remsystemen. De tests van de IIHS laten zien dat deze veiligheidssystemen nog niet goed genoeg werken. Blijf daarom goed opletten achter het stuur. Hoeveel camera’s en radarsystemen een auto ook heeft, blijkbaar werken jouw ogen nog het best.