De BMW M4 GT3 heeft zijn eerste rondes gereden op de Nürburgring. Hiermee zet BMW grote stappen met de toekomstige opvolger van de M6 GT3. BMW heeft haar monster, de M4 GT3, losgelaten op de Nordschleife, om te zien waartoe BMW’s nieuwe wapen in staat is. De Nürburgring Nordschleife is een van de bekendste en uitdagendste circuits ter wereld!
De Nürburgring
De Nürburgring Nordschleife is een circuit van normaal gesproken 20,8 kilometer, met de mogelijkheid een stuk mee te pakken van het originele Formule 1 circuit (totaal 24,4 kilometer). De Nürburgring is misschien wel één van de meest befaamde circuits ter wereld, er komen dan ook veel merken hun auto’s testen.
Jaarlijks wordt er een 24-uursrace georganiseerd op de Nürburgring en deze race bevat wel 220 auto’s! Van kleinere auto’s met 100 pk tot auto’s tot 700 pk Turbo Porsches. Ook raceauto’s (bijvoorbeeld 500 pk) van de productielijn van onder andere BMW, Opel, Audi en Mercedes-Benz racen mee. Er zijn wel 700 coureurs (zowel amateurs als professionals) en een indrukwekkende 290.000 toeschouwers!
M4 GT3 op de Nürburgring
Het is dus logisch dat BMW ervoor kiest om haar M4 GT3 voor het eerst hier te laten rijden. Het is niet simpelweg een eerste rit, maar ook een belangrijke test: de Nürburgring heeft wel 170 bochten, snelle rechte stukken en flinke beklimmingen en dalen! Als de M4 GT3 het goed doet op de Nürburgring, kan hij elk circuit aan. Daarnaast is het belangrijk om te testen hoe een auto het volhoudt tijdens de bizarre omstandigheden van dit circuit. Verschillende componenten krijgen het flink te verduren in de bochten, kortom: de ultieme test.
“Het debuut van de BMW M4 GT3 op de Nordschleife verliep erg goed”, aldus Klingmann. Hij had de eer om als eerste coureur de Nürburgring te bedwingen met de GT3-versie van de M4. “De M4 GT3 heeft niet alleen de sterke punten van zijn voorganger overgenomen, maar zijn de zwakkere punten flink aangepakt.” De M4 GT3 neem dan ook de taak over van de M6 GT3.
M4 GT3 op de plek van M6 GT3
De M6 GT3 is voor een paar jaar het vlaggenschip geweest voor BMW. In 2016 won ROWE Racing de 24 uur van Spa met de M6 GT3. Daarnaast wisten ze de tweede plaats te pakken in het kampioenschap van de Intercontinental GT Challenge 2020. Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen? Met een 4.4 liter V8 waar een indrukwekkende 585 pk uit komt! De M4 GT3 krijgt een S58 3.0 liter 6-inlijn met dubbele turbo, met 500 pk. Vanaf het raceseizoen van 2022 gaat BMW de strijd aan met de nieuwe M4 GT3.