Bij de onthulling van de nieuwe BMW M5 Touring ging het maar over één ding: het gewicht. Het klopt inderdaad dat de M5 Touring meer weegt dan een Bentley Bentayga W12 of een Defender 110 P400E. Dat weerhoudt BMW er echter niet van om, enigszins ironisch, lichtgewicht onderdelen aan te bieden voor klanten.
De BMW M5 Touring
Eindelijk is er weer een BMW M5 Touring, iets wat we sinds de E60-generatie (met de heerlijke V10) niet meer hebben gezien. De nieuwe versie is, zoals bijna alles tegenwoordig, een plug-in hybride (PHEV). De cijfers zijn indrukwekkend: een 4.4-liter twinturbo V8 met 727 pk en 1000 Nm koppel. De sprint van 0 naar 100 km/u is in slechts 3,5 seconden voorbij, mede dankzij het schakelbare vierwielaandrijvingssysteem. Hiermee kan de bestuurder met een druk op de knop kiezen tussen aandrijving op alle vier de wielen of alleen de achterwielen, ideaal voor wie de lokale bandenboer wil sponsoren. De topsnelheid is, zoals bij de meeste krachtige Duitse auto’s, begrensd op 250 km/u.
Het door BMW opgegeven verbruik van de nieuwste Touring is 2,0 liter per 100 km. Of dat ooit haalbaar is? Waarschijnlijk niet, maar WLTP-cijfers zijn vaak niet heel betrouwbaar. Dan de spreekwoordelijke olifant in de kamer: het gewicht bedraagt een kolossale 2510 kg, wat de overige prestaties des te indrukwekkender maakt.
Performance Parts
Meestal kondigt BMW bij de lancering van een nieuw M-model ook een selectie van M-Performance-onderdelen aan. Zo kunnen ze meer vragen voor een auto die meer koolstofvezel, extra spoilers of een luidruchtigere uitlaat heeft.
Deze dure onderdelen zijn vaak behoorlijk uitgesproken van design, wat natuurlijk niet altijd ieders smaak is. Het voordeel voor de BMW M5 Touring is dat hij al net zo subtiel is als een vuurwerkshow op een stille avond. Als je het type persoon bent dat dit aanspreekt, ben je waarschijnlijk net zo subtiel als een stier in een porseleinen winkel.
Momenteel is er nog geen prijs bekend voor de onderdelen. Wel weten we dat de prijs voor een BMW M2 met dergelijke onderdelen zomaar met meer dan €30.000 kan stijgen, bovenop de al prijzige basisprijs.
Gewaarschuwd telt voor twee
Hoewel BMW nog geen prijs heeft bekendgemaakt voor de nieuwe M5 Touring, kunnen we met zekerheid zeggen dat het geen goedkoop speeltje zal zijn. De “normale” M5 sedan kost in Nederland al ruim €144.000. Ga er dus van uit dat de stationwagen minstens €150.000 zal kosten, als het niet meer is.
Daarom een kleine waarschuwing: als je een M5 koopt en die uitrust met performance-onderdelen, denk dan ook aan een beschermende laag. Koolstofvezel is extreem duur. Bovendien ziet het er niet uit als het beschadigd is. Het zogenoemde PPF (Paint Protection Film) beschermt zowel de lak als de koolstofvezel. Vaak zijn de onderliggende onderdelen nog in goede staat of te redden na een beschadiging. Verschillende bedrijven bieden deze service aan. Als je een stap verder gaat, kan een bedrijf in België het PPF zo aanbrengen dat er geen zichtbare naden van het plastic meer zijn. Dit is natuurlijk een extra investering bovenop je minimaal €150.000. Maar als je toch wil gaan “dik”, waarom niet gelijk voor “dikker”.