De BMW 8-serie coupé is een schitterende auto, maar soms heb je toch behoefte aan een set achterportieren. Gelukkig biedt BMW de 8-serie na de Coupé en de Cabrio nu ook de Gran Coupé.
Geen coupé
Het verschil tussen de Gran Coupé en de Coupé is 20cm in de wielbasis en twee extra deuren. In dat laatste zit juist het punt waar puristen over vallen: met vier deuren is deze BMW geen coupé, ongeacht hoe BMW hem noemt. Het maakt niet uit hoe schuin de achterruit loopt, en hoe sportief het uiterlijk is: de Gran Coupé is eigenlijk gewoon een sedan.
Niet dat hier een onaantrekkelijke auto staat, integendeel. De BMW 8-serie Gran Coupé straalt sportiviteit, comfort en finesse uit. De lijnen van de auto zijn erop gericht hem zo lang, breed en laag mogelijk te laten lijken. De nieuwe design-elementen van BMW zijn allemaal aanwezig, zonder dat de auto veel afwijkt van de vorige generatie. Of de generatie daarvoor. Niemand zal er over twijfelen wat voor auto je rijdt.
Is de uitstraling van de 8-serie Gran Coupé je nog niet sportief genoeg, dan kun je investeren in het M-Sport pakket. Je krijgt dan extra grote luchtinlaten, speciale zijskirts en een andere achterbumper. Ook krijg je grotere wielen en betere remmen. Ook in het interieur krijg je allerlei extra’s, zoals een speciaal stuur en wat leuke sierlijstjes hier en daar.
Zetels
De extra ruimte van de BMW 8-serie Gran Coupé komt vooral ten goede aan de achterbank: volgens BMW hebben passagiers nog nooit zo comfortabel gezeten achterin een BMW 8-serie. Achterbank is trouwens niet het goede woord: achterin zijn twee comfortabele zetels, met daartussen in een zitplaats waarvan BMW zegt dat hij alleen voor korte ritjes gebruikt mag worden. Van een bank is dus niet echt sprake.
Beenruimte is er voldoende en de grote portieren maken in- en uitstappen makkelijk. Dankzij de geleidelijk aflopende daklijn is er achterin voldoende hoofdruimte voor volwassenen. Bestel je ook nog eens het glazen panaramadak, dat zich uitstrekt van de voorruit tot de achterruit, dan is achterin de 8-serie Gran Coupé een prima plaats om te vertoeven. Niet dat je voorin iets te klagen hebt, hoor. Luxe sportstoelen met lederen bekleding en ventilatie, leren bekleding op het instrumentenpaneel en een surround sound systeem zorgen voor een beleving van luxe. De achttraps automaat is te bedienen via flippers aan het stuur.
De elektrisch bedienbare achterklep biedt toegang tot een ruime kofferbak van 440 liter. Omdat de Gran Coupé een sedan is, is de opening van de kofferbak vrij klein. De achterbank is in drie delen neer te klappen voor als je echt veel te vervoeren hebt. Uiteraard is ook het complete gamma aan veiligheidssystemen beschikbaar voor de 8-serie Gran Coupé, alsook een head up display en klimaatcontrole in vier zones. Aan luxe is zeker geen gebrek!
Vier varianten
Er zijn vier varianten van de BMW 8-serie Gran Coupé beschikbaar. De standaardversie is de 840i, voorzien van een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor met 340pk. Deze variant staat bij de dealer vanaf 111.908,- Euro. Wil je hier BMW Xdrive vierwielaandrijving bij, dan ben je minstens 119.286,- Euro kwijt. BMW denkt ook nog aan de dieselrijders met de 840d, voorzien van een 6-cilinder diesel met 320pk. Deze kun je krijgen vanaf 125.762,- Euro.
Het topmodel is echter de BMW 850i Gran Coupé: een dinosaurus met een stampende V8 benzinemotor die alles verpletterd met 530pk. Zelfs volgens de officiële fabrieksopgave van BMW haalt deze motor niet de 1 op 10. Reken er dus maar op dat je naast de fikse aanschafprijs van minstens 170.712,- Euro heel wat kwijt bent aan benzine.
Vreemd genoeg rept BMW geen woord over elektrische of hybride varianten. Eigenlijk kan dat niet meer in deze tijd. Het is niet voor niets dat de topman van BMW vorige maand het veld moest ruimen omdat men vond dat BMW te weinig aandacht had voor een toekomst met alternatieve aandrijvingen. De presentatie van de BMW 8-serie Gran Coupé gaat dit imago in ieder geval niet veranderen.
De BMW 8-serie Gran Coupé staat vanaf 2 november bij de dealer.