Hyundai N Vision 74 drift

Hyundai komt met een bijzondere aankondiging. Op 27 mei zal de Koreaanse fabrikant een klein feestje houden genaamd Pony Day. De viervoeter wordt op deze dag vervangen voor een vierwieler, want op Pony Day wordt waarschijnlijk de productieversie getoond van de Hyundai N Vision 74. Wellicht wel één van de meest bizarre conceptauto’s uit 2022.

Elektromuscle

De uitzonderlijke Hyundai N Vision 74, wist vorig jaar vele petrolheads voor zich te winnen. Bijzonder, gezien de concept auto aangedreven is door twee elektromotoren en zijn voltage krijgt uit waterstof. Het eerbetoon aan de originele Giorgetto Giugiaro ontwopen Hyundai Pony Coupe concept, is volledig als hedendaagse driftmachine teruggekeerd.

Dankzij de twee elektromotoren op de achteras, kan de N Vision 74 van 0-100 in 4 seconden dankzij 681 pk. Het zal ongetwijfeld sneller zijn gegaan als deze verdeeld waren over de voor- en achteras, maar dat is wat het tot een perfecte driftmachine maakt.

De productieversie zal naar alle waarschijnlijkheid niet deze bijzondere aandrijving krijgen. In plaats daarvan zal de Hyundai Pony gebruik maken van een lichtere motorisering. Denk hierbij aan de elektromotor van de Ioniq 5 of misschien zelfs de Ioniq 5 N. Dat laatste zou betekenen dat er nog steeds met 585 pk gespeeld kan worden.

50 jaar jubileum

Dat de Pony nu van stal wordt gehaald, heeft er alles mee te maken dat Hyundai zijn originele concept auto uit 1974 stamt. Het conceptmodel, dat toen als 5-deurs liftback in productie ging, is in 2024 namelijk 50 jaar oud. Als de Hyundai Pony daadwerkelijk op 27 mei geïntroduceerd wordt, dan zal deze naar alle waarschijnlijkheid in 2024 in productie gaan.

Het 50 jarig jubileum op wielen zal er ongetwijfeld minder agressief uit zien als de concept. Echter, heeft Hyundai hier wel een mooie troef in zijn handen. De focus op het maken van scherp sturende EV’s is een niche waar nog een hoop ruimte is.Als de productieversie ook maar iets lijkt op de N Vision 74, dan hebben wij iets om naar uit te kijken.

Wat Toyota momenteel doet onder het no more boring car beleid, zal Hyundai de aankomende jaren doen voor EV’s. Laat de No more boring EV’s maar komen!

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *