Bugatti gunt de wereld een kijkje in zijn fabriek. De Franse fabrikant doet dit door middel van enkele details en fraaie beelden. Tevens meldt het merk zeventig Chirons per jaar te willen bouwen, ook in 2017.
W16-motor met 1.500 pk
De opvolger van de Veyron, de Chiron, wordt aangedreven door een 1.500 pk sterke W16-motor met 1.600 Nm aan trekkracht. De krachtbron heeft een cilinderinhoud van 8.0 liter, verdeelt over 16 cilinders. Bugatti’s nieuwste, en momenteel enigste, creatie is in staat om een topsnelheid van 420 km/h te bereiken. Ondanks het feit dat er een elektronisch begrenzer is geplaatst, is hij nog altijd sneller dan de standaard-Veyron.
De acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt slechts 2,5 seconden in beslag. Onbelangrijk in het geval van de Chiron, maar wel het vermelden waard: het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 22,5 liter/100 km. De CO2-uitstoot komt neer op 516 g/km.
Bugatti biedt de Chiron aan voor een prijskaartje van € 2,4 miljoen.
Twintig werknemers, zeventig Chirons per jaar
Per jaar worden er zeventig Chirons geproduceerd, althans dat is wat het merk zich ten doel heeft gesteld. Op moment van schrijven, worden er in de Franse fabriek (Molsheim) twaalf exemplaren gemonteerd. Een aantal hiervan zullen in het eerste kwartaal van 2017 afgeleverd worden aan klanten.
De auto’s worden door (slechts) twintig werknemers in elkaar gezet, met ieder zijn eigen taak. Volgens Bugatti duurt het productieproces van één exemplaar gemiddeld zes maanden, oftewel: de Chirons, die nu in het atelier staan, bevinden zich in een vergevorderd stadium.