Audi breidt de A6-modelreeks uit met een klassieke zakelijke sedan. Het model stelt nieuwe normen in design en aerodynamica. Innovatie en comfort in de premium klasse zijn in elk detail voelbaar.

Niet zo lang geleden presenteerde Audi de nieuwe A6 Avant, en nu is het tijd voor de onthulling van de Sedan. De Audi A6 is altijd een subtiele verschijning geweest, nooit schreeuwerig of op zoek naar extra aandacht – afgezien van de RS6, maar dat is een ander verhaal. Tegelijkertijd heeft de A6 nooit teleurgesteld; altijd goede uitrusting, met hoogwaardige materialen die zorgen voor een hoog niveau van comfort en een geweldige rijervaring. Zal de nieuwe A6 in staat zijn de erfenis op hetzelfde niveau voort te zetten, of zelfs naar een hoger niveau te tillen?

Functionaliteit boven vormgeving

De carrosserie van de nieuwe A6 Sedan is helder en functioneel. Het teruggebrachte, merkspecifieke design combineert elegantie met sportiviteit. De gebogen lijn van de bovenste raamcontour geeft het model zijn unieke karakter.

De voorzijde valt op door slanke koplampen en prominente Audi-ringen. De grote, laaggeplaatste Singleframe-grille benadrukt zijn brede houding. Achter de grille zorgt een verfijnd luchtstroomconcept voor betere efficiëntie.

Zijdelingse luchtinlaten zijn geoptimaliseerd qua vorm en functie. De zogenoemde air curtains verbeteren de luchtgeleiding en versterken het krachtige uiterlijk. Een voorspoiler in de bumper vermindert de opwaartse kracht op de vooras. Panelen onder de auto zorgen voor gecontroleerde luchtstroom aan de onderzijde.

Ook de achterzijde straalt prestige uit. De vorm is langgerekt en loopt licht omhoog. Twee achterlichten met scherpe graphics en een doorlopende lichtstrook zorgen voor een opvallende uitstraling. Het verticale remlicht draagt hieraan bij.

De notchback-vorm heeft een groot aerodynamisch voordeel. De scherpe welving van de kofferklep en de holle groef ervoor zorgen voor een schone luchtstroomafscheiding. In combinatie met de brede diffuser ontstaat er een perfecte balans tussen lift en luchtweerstand. Dit komt de rijdynamiek duidelijk ten goede.

De niewe A6 sedan heeft het luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 en is de beste ooit voor een Audi met verbrandingsmotor. Ter vergelijking: de A7 Sportback had een waarde van 0,25. Maar echt baanbrekend was de Audi 100 C3 uit 1982 met een waarde van 0,30.

Een samensmelting van sportiviteit en comfort

De optionele adaptieve luchtvering perfectioneert de mix van sportiviteit en comfort. De vering regelt niet alleen hoogte en demping, maar verlaagt ook de luchtweerstand. In normale modus ligt de A6 20 mm lager dan standaard vering. In de dynamische modus wordt de rijhoogte nog eens met 10 mm verlaagd voor een sportiever rijgevoel. Bij hoge snelhede om de luchtweerstand te verminderen, blijft de A6 in de lagste stand.

Vierwielbesturing is optioneel en zorgt voor meer wendbaarheid en precisie. In combinatie met progressieve besturing ontstaat een directe stuurrespons met meer gevoel. Bij lage snelheden draaien de achterwielen tot vijf graden tegengesteld aan de voorwielen. Dat maakt inparkeren en bochtenwerk in de stad veel makkelijker. Bij hogere snelheden draaien alle wielen dezelfde kant op, wat zorgt voor extra stabiliteit.

Kracht bronnen

De motoren met mild-hybridetechnologie (MHEV plus) dragen sterk bij aan het rijcomfort. Er is keuze uit een 2.0 TDI viercilinder met 150 kW (204 pk) en een 3.0 TFSI zescilinder met 270 kW (367 pk). Het MHEV plus systeem ondersteunt de verbrandingsmotor en verlaagt de CO2-uitstoot. Volledig elektrisch parkeren en manoeuvreren is mogelijk.

Bij lage snelheden rijdt de A6 Sedan ook elektrisch. Bij wegrijden of inhalen komt er tot 230 Nm extra koppel en 18 kW (24 pk) vrij.

Rust begint vanbinnen

De geluidsisolatie is met 30 procent verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Beter afsluitende ruiten en geoptimaliseerde deurrubbers zorgen voor meer rust in het interieur. Een kofferklepafdichting vermindert windruis merkbaar. Ook de motor- en transmissiesteunen zijn vernieuwd, voor een stillere rit.

Binnenkoort leverbaar

De nieuwe A6 Sedan wordt geproduceerd in Neckarsulm en wereldwijd geleverd. Bestellen kan vanaf medio april 2025. De instapversie met TFSI 150 kW-motor kost vanaf 55.500 euro. De eerste leveringen starten in de zomer van 2025.De prijzen in Nederland en België moeten nog bekend worden gemaakt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *