De Turken zullen deze werkweek beginnen met een kater na het verlies tegen Oranje. Gelukkig valt er wel iets te vieren in het Aziatische land. BYD, één van de sponsoren van het EK, gaat namelijk een fabriek bouwen in Turkije. Hier moeten in de toekomst veel elektrische auto’s van de band rollen. Deze ontwikkelingen komen voort uit de importheffingen die Europa invoert op Chinese voertuigen.
Importheffingen
Het Westen gaat vanaf 5 juli importheffingen van minimaal 17,4% invoeren op het importeren van auto’s uit China. Dit gebeurt nu net nadat de Chinese merken voet aan de grond krijgen in Europa. De relatief goedkope auto’s met een goede prijs-kwaliteit verhouding worden hierdoor een stuk duurder. Volgens de Europese Unie worden deze importheffingen opgelegd vanwege oneerlijke concurrentie en de staatsfinanciering van China aan de autofabrikanten. Of loopt de ontwikkeling van de Europese merken achter en hebben ze een excuus nodig?
Fabriek in Turkije
Voor een aantal merken kunnen de importheffingen desastreus zijn. Met als slechtste scenario dat ze vertrekken uit Europa en de consument achterblijft met een onverkoopbare auto zonder servicemogelijkheden. Alleen de grootste Chinese autofabrikanten, waaronder BYD, kunnen zich productielocatie(s) in Europa veroorloven en op die manier de importheffingen ontlopen.
BYD gaat bijna één miljard euro investeren in een nieuwe fabriek in het westen van Turkije, in de provincie Manisa. De Turkse president Recep Tayyip Erdogan gaat naar verwachting de deal snel bekendmaken. Dit zal ongetwijfeld een boost geven aan de provincie, vanwege de stijgende werkgelegenheid in het gebied. Eind vorig jaar werd bekend dat BYD een fabriek in Hongarije gaat bouwen. Build Your Dreams komt dus met concrete oplossingen om Europa te voorzien van ‘Chinese’ voertuigen. Het wachten is nu op andere Chinese autofabrikanten. Of gaan zij zich door deze wetgeving terugtrekken uit Europa?