Wie houdt er niet van een Ute? Je krijgt het interieur, de prestaties, de bestuurbaarheid en het comfort van een sport- of luxesedan met de toegevoegde bruikbaarheid van een pick-up truck. De Ute zou wel eens de grootste maatschappelijke bijdrage van Australië kunnen zijn. Maar, helaas is er sinds het einde van de productie van de El Camino in de late jaren 80 Amerikaanse Ute meer. Tot nu, er is namelijk een Chrysler 300 Ute.
Chrysler 300 Ute-kit
Zij hebben nog geluk, wij hebben ze überhaupt nooit officieel kunnen kopen via de dealer in Nederland. Australië verkoopt en produceert ze nog volop, maar goed, dat is zo ver omrijden. Als je toch een nieuwe en volledig Amerikaanse luxe prestatie pick-up wilt, hoef je niet verder te kijken dan deze Chrysler 300 pick-up conversiekit.
Het bedrijf verantwoordelijk hiervoor is Smyth Kit Cars. Ze maken conversiekits voor verschillende voertuigen, maar de Chrysler 300 (en Dodge Charger) is hun nieuwste proefkonijn. Het idee is vrij eenvoudig: snijd het achterste gedeelte van de Chrysler 300 af vanaf het midden van de achterste ramen en monteer een op maat gemaakte pick-up bak. Deze kit is verkrijgbaar met alle motoren, dus het maakt niet uit welke 300 je hebt, ze zijn allemaal geschikt voor conversie. Hoewel een Hemi V8-model natuurlijk het leukst zou zijn.
Wat betreft de bak zelf, de Charger-variant heeft een laadruimte van 1 meter 83 lang en 1 meter 23 breed. De achterklep functioneert volledig en de achterlichten zijn afkomstig van een Dodge Caravan of Chrysler Town & Country. Het ziet er ook behoorlijk goed uit. De Chrysler 300 en zijn Dodge Charger-broer hebben carrosserievormen die verrassend goed werken met een pick-up bed, dankzij hun hoekige ontwerp en eenvoudige carrosserielijnen. Oftewel: lekker Amerikaans.
Smyth Kit Cars
Smyth Kit Cars maakt niet alleen ute-conversies voor de Chrysler 300. Het assortiment van ute-conversiekits van het bedrijf is breed en onverwacht. Naast de 300/Charger heeft het ook kits voor de Volkswagen New Beetle, VW Golf/Jetta, Jeep Grand Cherokee, Subaru Impreza en Audi A4. De Chrysler 300 zou meer naar luxe moeten neigen dan sommige van de andere auto’s op de lijst van Smyth.
Als je deze kit wilt hebben en je Chrysler 300 wilt veranderen in een meer utilitaire pick-up truck ten koste van passagiersruimte achterin, kost het je $4.490. Let op dat alleen tweede generatie 300’s van 2011 tot 2020 worden ondersteund. Gezien je voor niet veel meer dan dat een 300 in redelijke staat kunt krijgen, heeft deze kit het potentieel om een zeer goede deal te zijn. Het zou ook je 300 de meest unieke van allemaal maken.