Er is een belangrijke stap gezet door Citroën met de gloednieuwe C3. Niet alleen is het een merkwaardig vervolg op de huidige B-segmenter, het laat ons ook duidelijk zien welke kant Citroën op gaat in de markt. Binnen het Stellantis-concern, wordt Citroën op de lagere kant van de markt gezet.
Betaalbaar en ëlektrisch
Vorige week schreven wij nog dat de aankomende Fiat Panda zich richt op de scherp geprijsde Chinese EV-concurrentie. Toch is het concerngenoot Citroën die de eerste klap uitdeelt. De nieuwe Citroën C3, komt namelijk ook als volledig elektrische uitvoering naar Nederland. Voor rond de € 20.000 is het bij Citroën al mogelijk om in een Citroën ë-C3 te rijden. Een zeer scherpe prijs waarbij alleen de compactere Dacia Spring ook maar een beetje in de buurt komt.
Mocht je voor deze uitvoering gaan, dan zal je nog wel even moeten wachten. Citroën heeft besloten om als eerste met een 44 kWh variant te komen, deze begint vanaf € 24.290. Daarmee komt ook goed nieuws, want naast de prijs groeit ook het bereik mee. Een WLTP bereik van 200 kilometer voor de goedkoopste ë-C3, groeit naar 320 kilometer bij de duurdere variant. Nette cijfers voor de prijzen die ervoor staan.
Inspiratie uit Oli
Het klinkt wellicht wat vreemd, maar de nieuwe elektrische C3 haalt veel inspiratie uit Oli. Niet het donkere goedje, maar de Citroën Oli, een elektrische conceptcar waar de focus op betaalbaarheid en efficiëntie ligt. Vooral aan de voorkant zien wij veel vergelijkingen met het nieuwe logo, de hoekige lampen en de vorm van de bumper.
Van binnen gaat de simpel maar efficiënte gedachte door. Een simpele lichtstrip over de gehele dashboard wordt alleen onderbroken door een infotainment scherm of je telefoon. De instapversie genaamd You, moet het doen zonder scherm. Er is wel ruimte gemaakt in het dashboard voor je telefoon. De kleur zal ook slechts in één toon zijn, Wit, Zwart, Blauw, Rood of Grijs.
Mag er iets meer uitgegeven worden dan kies je voor de Max versie. Deze heeft een centraal multimediascherm en biedt tevens de mogelijkheid om het dak in het wit of zwart uit te voeren.
Alle C3-modellen hebben het instrumentencluster in een tweede laag op het dashboard zitten. Een situatie vergelijkbaar met het i-Cockpit concept of het interieur van diverse nieuwe Toyota modellen.
Benzine, hybride, en elektrisch
De nieuwe B-segmenter zal ook beschikbaar zijn in benzine en mild-hybrid uitvoering. Prijzen en prestaties zijn hier nog niet van bekend, maar ga er maar vanuit dat deze de prijs nog meer weten te drukken. Daarmee komt Citroën met een B-segment auto voor de prijs van een A-segment. Een interessant concept in een wereld waarin nieuwe auto’s steeds maar duurder worden.
De 44 kWh Max variant zal in het tweede kwartaal van 2024 gelanceerd worden. Dankzij de SEPP-subsidie zorgt dit ervoor dat je bijna de prijs van de goedkopere You versie betaald. Slechts € 21.340 blijft er over nadat de subsidie is aangevraagd. De nog goedkopere You uitvoering zal vanaf 2025 naar Nederland komen.