We hebben er al eerder over gepraat: Tesla. Het Amerikaanse merk van elektrische auto’s wat gerund wordt door een nogal wazige zakenman die niet zo goed is in plannen. Ondertussen is de Cybertruck in de verkoop, na ongeveer zeven keer de release-datum te hebben doorgeschoven. Er waren al geruchten dat de auto niet veilig zou zijn door het gebrek aan kreukelzones, vandaar dat ze ook niet worden verkocht in Europa. Er is nu voor het eerst een ongeluk gebeurd met een Cybertruck, dus dat moet worden uitgeplozen.
Het ongeluk
Het ongeluk gebeurde op een landweggetje ergens in een bos in de Verenigde Staten. Een Toyota Corolla uit 2009 werd bestuurd door een zeventienjarige. Deze is om onbekende redenen per ongeluk in de berm geraakt aan hun kan van de weg. Toen heeft de bestuurder te heftig gecorrigeerd.
De Corolla is na de overcorrectie de tegenovergestelde rijbaan opgeschoten en heeft de Tesla Cybertruck een kusje gegeven op het linker achterflank. Een Toyota Corolla uit 2009 heeft iets heel technisch hoogstaand wat een Cybertruck uit 2023 niet heeft: namelijk kreukelzones.
De Toyota is dan ook vrij gehavend, maar de bestuurder is volledig ongedeerd. Dit is een ode aan de hedendaagse veiligheid in auto’s, de Corolla raakte de zware Tesla namelijk met zijn neus. De Tesla laat nagenoeg geen schade zien, alleen dat is ook precies het probleem.
Waarom kreukelzones?
Kreukelzones zijn er, kort gezegd, zodat tijdens een ongeluk de auto kreukelt in plaats van de bestuurders. Bij een rake klap wordt alle kracht opgevangen door de kreukelzones, zo blijven passagiers een stuk veiliger. Haal je die kreukelzones weg, houd je alleen nog maar een solide doos over die niet kan indeuken. Alle kracht wordt dan uitgeoefend op de personen in de auto, die zijn meestal minder sterk dan een auto.
Dus, om te voorkomen dat auto’s mensen in een soort smoothie veranderen bij een ongeluk, hebben ze kreukelzones. Maar, ons Elon vond het vet om de ‘sterkste auto ooit’ te bouwen met superdikke platen die niet of nauwelijks zouden indeuken. Daar gaan je kreukelzones.
Dit is ook exact de reden dat de enige gewonde in dit ongeluk de bestuurder van de Tesla is. De klap wordt niet genoeg opgevangen door het plaatwerk van de auto en wordt als gevolg daarvan opgevangen door de mensen erin. Onhandig.
Gelukkig heeft ditmaal een andere auto het ongeluk veroorzaakt. Het is een heel ander verhaal als men tegen een gebouw of boom klapt met een Cybertruck. Die hebben namelijk óók geen kreukelzone en dat lijkt ons niet bevorderlijk voor de gezondheid van de inzittenden.