De lancering van de nieuwe Cupra Terramar is eindelijk hier; Deze SUV, vernoemd naar het historische circuit Autódrom de Sitges-Terramar, markeert een nieuw hoofdstuk voor het nog jonge merk. In 2018 maakte Cupra zich los van Seat, en sindsdien heeft het zich stevig op de kaart gezet met modellen als de Formentor en de Tavascan. Nu wordt de lijn uitgebreid met de Terramar, een compacte SUV die zijn basis deelt met de Volkswagen Tiguan en Audi Q3, maar tegelijkertijd  zijn eigen Cupra-karakter behoudt.

Amandel-ogen

De Terramar is direct herkenbaar als een Cupra dankzij zijn scherpe design. De grote grille, de amandelvormige koplampen en de kenmerkende koperkleurige accenten maken het model helemaal Cupra anno nu. Onder de motorkap bevindt zich een plug-in hybride aandrijflijn, waarbij je kunt kiezen uit twee vermogensversies: 204 pk of 272 pk. De 272 pk sterke variant, de Terramar VZ Performance, sprint in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 215 km/u.

Fors elektrisch rijbereik

Met een accupakket van 19,7 kWh biedt de Terramar een forse elektrische actieradius van maximaal 120 kilometer (WLTP). Het opladen van de batterij kan lekker vlot: aan een 50 kW snellader is hij in slechts 26 minuten van 10 naar 80% opgeladen.

Binnenin is de Terramar minder uitgesproken dan de Tavascan, maar zeker niet minder luxe. Het interieur is modern en zakelijk, met veel gerecyclede materialen. Het dashboard wordt gedomineerd door een 12,9-inch touchscreen en een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel, vooral in de rijker uitgeruste uitvoeringen.

Cupra introduceert de Terramar in verschillende uitvoeringen, met prijzen vanaf €48.990 voor de Essential-variant. De topversie, de VZ Performance, kost minimaal €53.990. Ook komt er een gelimiteerde ‘America’s Cup’-editie met extra luxe en unieke details, verkrijgbaar voor €58.990.

Te zien in Rotterdam

De Cupra Terramar is vanaf dit weekend te bewonderen in de Cupra City Garage in Rotterdam, en zal snel daarna ook in andere steden te zien zijn. De Terramar is ook meteen een paar duizend euro goedkoper dan zijn neef, de nieuwe Volkswagen Tiguan. Dat maakt hem direct een geduchte concurrent voor de Volkswagen. Kannibalisme, iemand?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *