Dacia heeft vandaag officieel de Dacia Spring Electric onthuld. Deze scherp geprijsde compacte elektrische stadsauto moet een groot succes gaan worden voor het dochtermerk van Renault. De productieversie van de Spring Electric wordt leverbaar als reguliere versie, plus twee versies gericht op vormen van nieuwe mobiliteit: één voor de deelautomarkt, om het delen van een elektrische auto toegankelijk te maken voor iedereen, en een bedrijfswagenversie, de ‘Cargo’. Volgens Dacia begint de start van de productie volgend jaar al.
Klein maar fijn
Met de onthulling van zijn eerste 100% elektrische model (met een 26,8 kWh accu) begint Dacia aan een nieuw hoofdstuk. Het van origine Roemeense automerk heeft begin dit jaar al het showmodel van de Dacia Spring Electric gepresenteerd, en vandaag hebben ze het productiemodel onthuld. De Spring Electric moet een groot succes gaan worden en een nieuwe doelgroep aanspreken. Als we Dacia moeten geloven gaat het de goedkoopste elektrische auto worden op de Europese markt.
Actieradius en opladen met de Dacia Spring
De vernieuwende SUV-look gaat gepaard met veel binnenruimte (een gigantische kofferbak van wel 300 liter), een eenvoudige elektromotor en een prima actieradius. Natuurlijk, je bent met 44 pk niet als eerste weg bij het stoplicht maar het brengt je wel van A naar B. De topsnelheid bedraagt 130 km/u, dus je rijbewijs kwijtraken is praktisch onmogelijk.
De actieradius bedraagt trouwens een acceptabele 230 km WLTP. Aangezien deze Dacia eerder in de stad gebruikt zal worden dan op de snelweg is dit goed genoeg.
Opladen gaat thuis of bij (semi)-publieke laadpunten met maximaal 7 kW. Vermoedelijk heeft hij een 2-fase omvormer aan boord. Dus Dan is het in Nederland aan te raden om je 1-fase huisaansluiting te verzwaren naar 3-fase. Bij een snellader opladen gaat met maximaal 30 kW. Ook niet een topsnelheid qua laden, maar aan de ondergrens van acceptabel.
Standaard uitrusting
Standaard gaat Dacia de Electric Spring uitrusten met elektrische stuurbekrachtiging, centrale en op afstand bedienbare portiervergrendeling en vier elektrisch bedienbare ruiten. Rijk uitgerust is hij dus niet, maar wel spotgoedkoop. Dankzij een digitaal 3,5-inchdisplay kan de bestuurder de ogen op de weg en de handen aan het stuur houden. Handmatig te bedienen airconditioning, een multimediasysteem, elektrisch verstelbare spiegels en een volwaardig reservewiel zijn als optie verkrijgbaar.
Volgend jaar al op de weg
Dacia open haar orderboeken begin 2021. De aankoopprijs van de batterij is inbegrepen en hij is te bestellen in twee uitrustingsniveaus. Over de prijs kunnen we alleen nog maar dromen, maar volgens Dacia gaat het de goedkoopste elektrische auto op de markt worden…