Goed nieuws vanuit BMW. Ook voor de sportieve rijder zijn dikke M versies van de X3 en X4 aangekondigd. Maar dat is niet het enige, tegelijkertijd met de lancering van de “normale” X3 M en X4 M worden ook 2 Competition modellen gelanceerd.
M in- en exterieur
De nieuwe BMW X3 en X4 zien standaard al heel fraai uit. Bij de M versies wordt zowel het interieur als exterieur verfraaid met diverse M design elementen. Aan de binnenkant treffen we elektrisch verstelbare lederen sportstoelen, leder bekleed M sportstuur en niet te vergeten de nieuwe M transmissiekeuzehendel. Dit alles zorgt voor een sportief en luxueuze uitstraling. Het exterieur ziet eruit zoals een BMW M model eruit zou moeten zien. Sportieve bumpers, wielen en lijnen rondom de auto’s.
De Competition modellen doen ook bij zowel het in- alsvexterieur er een schepje bovenop. Hoogglanszwarte afwerking van de omlijsting van de nierengrille, spiegelkappen, M kieuwen en een achterspoiler benadrukken het nog sportievere karakter. De in Bi-colour Schwarz gekleurde 21 inch lichtmetalen wielen en een dik M Sport uitlaatsysteem maken de Competition af.
Alle versies zijn standaard uitgerust met Adaptieve LED koplampen voor uitermate goed zicht in het donker. Daarnaast zijn onder andere een HiFi audiosysteem, ConnectedDrive Services en het navigatiesysteem Professional toegevoegd aan de standaard uitrusting.
Vernieuwde 6-cilinder-in-lijn benzinemotoren
We weten dat de 6-in-lijn benzinemotoren verbluffende presentatie leveren in een BMW M modellen. De nieuw ontwikkelde motor met M TwinPower Turbo wordt natuurlijk nog weer beter. Hij heeft een cilinderinhoud van 3,0 liter en na het lezen van de specificaties word je echt wel enthousiast. Beide modellen krijgen een maximumvermogen van 353 kW/ 480 pk met een maximaal koppel van 600 Nm. Niet mis voor een SUV! Wil je toch liever net iets meer? Dat kan, bij de Competition modellen is hier nog een extra schepje ‘’plezier’’ aan toegevoegd. Zo krijgen deze 30 pk extra wat uiteindelijk op een vermogen uitkomt van 375 kW/ 510 pk.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Sublieme vermogensverdeling
De nieuwe high-performance motor is gekoppeld aan een zeer bekend systeem, namelijk aan een 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic. Doordat ook hier de vierwielaandrijving ‘M xDrive’ op zit wordt het vermogen zeer goed naar het wegdek overgebracht. Dit kennen we natuurlijk al van enkele andere modellen met als uitzonderingen zoals bij de BMW M modellen als de BMW M5.
Er worden twee AWD-rijmodi aangeboden bij de X3 M en X4 M. Het aandrijfsysteem met de centraal geregelde interactie van M xDrive en het M-sperdifferentieel op de achteras verdeelt het vermogen over de vier wielen. Niet elke rijbeleving en situatie is hetzelfde, maar deze 2 technieken spelen zeer goed op elkaar in op elk moment. Dankzij dit aandrijfsysteem krijg je een goede wegligging, stabiliteit en maximale tractie. De BMW X3 M en BMW X4 M sprinten vanuit stilstand in 4,2 seconden naar de 100 km/u. De Competition versies doen dat net ietsje sneller, namelijk 4,1 seconden. Het scheelt maar 0,1 seconde, maar dit kan op sommige momenten net het verschil maken.
Sportiviteit met een druk op de knop
We weten allemaal dat de modellen van BMW M een grote naam hebben opgebouwd. Telkens worden de modellen weer een stukje beter wat resulteert in dynamiek en precisie. Door de combinatie van verstevigingen van de carrosserie en verfijnde ondersteltechnologie wordt de kracht specifiek afgestemd op het grotere motorvermogen. Bij de M5 kennen we de bekende M1/M2 knoppen en ook in de X3 M en X4 M zijn die aanwezig. De ene knop kun je gebruiken om lekker rustig en comfortabel te rijden en genieten van het rijplezier wat BMW te bieden heeft. Anderzijds kun je de M2 knop indrukken en genieten van de kracht en zeer sportieve mogelijkheden van een BMW M model.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Het weggedrag is tot op het limiet optimaal beheersbaar dankzij de speciale ondersteltechniek. Er worden krachtige M compound remmen en een specifieke M stuurinrichting inclusief M Servotronic met variabele overbrenging. De 20 inch lichtmetalen wielen behoren ook tot de standaarduitrusting wat zorgt voor een sportieve uitstraling. Door de verschillende rijmodi wordt de aansturing van de dempers automatisch aangepast en zorgt de Dynamic Stability Control (DSC) ervoor dat je altijd grip hebt, maar een kleine (gewenste) wielspin laat hij wel toe. Wil je even helemaal losgaan? Zet dan de DSC uit en je hebt de wielspin die je van BMW gewend bent.De nieuwe BMW X3 M en X4 M zijn voor het eerst te zien op de Autosalon van Genève (7 t/m 17 maart). Prijzen en wanneer we de M modellen in de showroom kunnen verwachten worden in een later stadium bekend gemaakt