Er zijn maar weinig mensen die niet bekend zijn met Bugatti. In 1998 werd Bugatti overgenomen door de Volkswagen Groep. Na de overname besloot Ferdinand Piech dat er een nieuw en bijzonder model zou komen, genaamd de Veyron. Op 5 september 2005 rolde de eerste Veyron uit de fabriek. Een historisch tijdperk was begonnen. Een hypercar met 1.000 pk en het gebruiksgemak van een Volkswagen Golf. Vanaf toen ging het snel. Er kwam een nieuw concept: de Chiron, de allersnelste hypercar met verbluffende prestaties. De auto kwam onder de aandacht van de elite en ieder zelf respecterende supercarliefhebber was op slag verliefd op het Franse Bugatti. Het is al langer bekend dat Bugatti een kostenpost is voor Volkswagen AG. De Veyron had alleen maar geld gekost en de Chiron moest dit gaan rechttrekken. Echter bleef de winst uit en om deze reden wilde Volkswagen van Bugatti af. 

Rolling shot van Porsche Taycan, Bugatti Chiron Pur Sport en Rimac C_two naast elkaar op het circuit
Porsche, Bugatti en Rimac

Bugatti-Rimac

De merknaam Bugatti was sinds 1998 in handen van Volkswagen AG. Dit houdt in dat een Bugatti niets anders is dan het extreem snelle broertje van Audi, Porsche, Bentley en Lamborghini. Wat het ook betekende was dat Bugatti nog niet voorop liep wat betreft elektrificatie. Hier komt vanaf vandaag verandering in. Volkswagen AG brengt Bugatti onder bij een samenwerking (een joint-venture) tussen Porsche en het minder bekende Rimac. Het Kroatische Rimac gaat helpen om Bugatti een duwtje in de rug te geven op het gebied van elektrificatie. Dat Rimac een groeiende speler is, bewijst hun eerste echte productieauto. De elektrische C_two met 1914 pk lanceert in minder dan twee seconden naar 100 km/u. Daarnaast heeft Porsche in 2018 15 procent van de aandelen weten te vergaren, dit geeft een blijk van vertrouwen. 

Rimac Group Shareholder Structure

Binnen de ontstane samenwerking is er een verdeling gecreëerd waarbij 55 procent van de aandelen naar de Rimac Group gaan en de andere 45 procent naar Porsche. Voor Bugatti betekent het daarnaast dat de oprichter van Rimac – Mate Rimac – met de scepter gaat zwaaien en dat de merknaam verandert naar Bugatti-Rimac. Een hoop wijzigingen dus. Nu zal je denken, was de Chiron dan de laatste Bugatti met een verbrandingsmotor? Het antwoord op die vraag is nog niet helemaal duidelijk. Mate Rimac is als EV-specialist natuurlijk gebaat bij een volledige elektrische hypercar, maar hij sluit een hybride Bugatti niet uit.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *