Als we kijken naar de verkoopcijfers van 2024, dan springen drie modellen er echt uit: de Tesla Model Y, de Kia Niro, en de Volvo EX30. Wat maakt deze auto’s zo populair bij zakelijke rijders, en wat zijn de minder fraaie kanten? We nemen ze onder de loep.
1. Tesla Model Y: Succesnummertje
De Tesla Model Y blijft het succesnummer in Nederland. Dit jaar staat hij ver bovenaan de verkooplijsten, en niet zonder reden. Tesla staat ijzersterk in de EV-markt, en de Model Y is de compacte SUV waar de hele wereld naar smachtte. Net als de Model 3, die overigens binnenkort voor een appel en een ei tweedehands te verkrijgen is. De Y is ruim, praktisch, en heeft een forse range van bijna 500 km, snelle laadtijden, en toegang tot Tesla’s uitgebreide Supercharger-netwerk. Deze EV-SUV heeft de harten van veel leaserijders veroverd.
Maar er zijn ook kanttekeningen. Het minimalistische interieur is niet voor iedereen weggelegd. Waar sommige kopers de strakke en high-tech uitstraling waarderen, missen anderen de luxe en afwerking die je in deze prijsklasse bij bijvoorbeeld Audi of Mercedes wel vindt. Daarnaast is de bouwkwaliteit van Tesla vaak een punt van kritiek, met inconsistenties in paneelafstanden en piepjes en kraakjes die bij de concurrentie niet voorkomen.
2. Kia Niro: Praktisch en alledaags
De Kia Niro blijft een favoriet onder Nederlanders, mede dankzij zijn veelzijdigheid. Hij is beschikbaar als hybride, plug-in hybride, en volledig elektrisch, wat hem geschikt maakt voor een breed scala aan rijders. Vooral de elektrische variant scoort hoog dankzij de praktische actieradius van zo’n 450 km en het ruime interieur. De Niro biedt voldoende ruimte voor zowel gezin als bagage, en is bovendien prima geprijsd.
Toch is de Niro niet echt de auto waar je het hart sneller van gaat kloppen. De rijeigenschappen zijn solide, maar niet opwindend. De afwerking van het interieur is netjes, maar mist de premium uitstraling van sommige concurrenten. Kia speelt vooral op veilig en praktisch, wat perfect is voor de gemiddelde leaserijder, maar weinig spannend voor wie wat meer emotie in zijn rit zoekt.
3. Volvo EX30: compact, betaalbaar en Volvo-design
De Volvo EX30 is de nieuwkomer die in korte tijd de verkooplijsten heeft veroverd. Met een scherpe prijs en het bekende Scandi-design is deze compacte elektrische SUV een aantrekkelijk alternatief. De EX30 biedt precies wat je van een Volvo mag verwachten: veilig, een strak Scandinavisch ontwerp, veelzijdig en ruim. Vooral op de zakelijke leasemarkt is hij een hit vanwege zijn relatief lage leasetarieven.
Maar, zoals bij veel nieuwe modellen, is niet alles rozengeur en maneschijn. EX30 rijders missen een infotainmentscherm achter het stuur, enkel een scherm in het midden doet toch wat karig aan. Er is veel gebruik gemaakt van hard plastic in het interieur. Daarnaast is de actieradius met zo’n 344 km wat minder vergeleken met de concurrentie. Voor stadsgebruik is dat geen probleem, maar lange afstanden vragen om meer planning.
Conclusie
Het succes van de Tesla Model Y, Kia Niro en Volvo EX30 is goed te begrijpen. Ze bieden stuk voor stuk een mooie mix van moderne EV kwaliteiten, gebruiksgemak, en betaalbaarheid (voor elektrische auto’s althans). De Tesla Model Y blijft de benchmark voor wie EV kwaliteiten boven alles stelt. De Kia Niro blijft de veilige, praktische keuze. De Volvo EX30 biedt de instap in het premiumsegment tegen een scherpe prijs, maar mist wat raffinement. De Model Y blijft echter rationeel de beste keuze van de drie.