De Europese Unie lijkt haar plannen om auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden alweer op de schop te gooien. Volgens een interne memo, onderschept door persbureau Reuters, overweegt de EU om auto’s die rijden op alternatieve brandstoffen, zoals e-fuels, en plug-in hybrides alsnog toe te staan. Het lijkt erop dat de EU haar belofte om deze motoren in de ban te doen al wil breken voordat het verbod überhaupt is ingegaan.
De weerstand groeit
Het oorspronkelijke verbod, bedoeld om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, stuit al vanaf dag één op tegenwind. Autofabrikanten mopperen, regeringen van EU-lidstaten fronsen hun wenkbrauwen, en consumenten lijken niet al te happig om hun benzineauto in te ruilen voor een stekkerbak. Blijkbaar is iedereen wel voor een groener klimaat, zolang ze er zelf maar geen last van hebben.
Een belangrijke stem in deze discussie is de Europese Volkspartij (EVP), de grootste politieke partij in het Europees Parlement. Zij pleiten nu voor een versoepeling van het beleid. Volgens hen is het simpelweg niet realistisch om in 2035 helemaal afscheid te nemen van verbrandingsmotoren. Of ze dat eerder niet doorhadden of gewoon even vergeten waren, blijft onduidelijk.
Strengere emissie-eisen: een harde noot om te kraken
Naast het verbod op verbrandingsmotoren ligt ook de geplande verlaging van de CO2-uitstootnormen onder vuur. Autofabrikanten mogen op dit moment gemiddeld 115 gram CO2 per kilometer uitstoten, maar de EU wil dat verlagen naar 95 gram. Klinkt haalbaar, toch? Nou, niet echt. Veel auto’s met verbrandingsmotoren halen die norm alleen met dure aanpassingen of elektrificatie. En wie gaat dat betalen? Juist, de consument.
Om de boel nog wat pijnlijker te maken, moeten fabrikanten voor elke gram CO2 boven de limiet een boete van 100 euro per auto betalen. Dat loopt snel op, zeker als je veel verkoopt. Kleine en betaalbare auto’s, ooit het redelijke alternatief voor dure elektrische voertuigen, zouden daardoor van de markt kunnen verdwijnen. Een soort uitstervende diersoort, maar dan met wielen.
De industrie kijkt toe (en zucht)
De autofabrikanten reageren verdeeld op het nieuws. De ene groep haalt opgelucht adem, want minder regels betekent minder kopzorgen. De andere groep, die wél al miljoenen heeft geïnvesteerd in elektrische voertuigen, voelt zich lichtelijk genaaid. Je kunt tenslotte niet zomaar een miljard uitgeven en daarna horen: “Grapje, we doen het anders!”
Wat betekent dit voor de consument?
Als de EU het beleid aanpast, kan de Europese consument na 2035 waarschijnlijk nog steeds auto’s met een verbrandingsmotor kopen, zij het met wat nieuwe snufjes zoals e-fuels of hybrides. Je favoriete auto kan dus blijven bestaan, maar misschien wordt hij straks wel duurder, ingewikkelder of allebei.
Voorlopig blijft het bij plannen en memo’s, maar één ding is zeker: het Europese klimaatbeleid blijft een wispelturige soap. Dus zet je popcorn klaar, want dit verhaal is nog lang niet afgelopen.