De Jeep avenger, tenzij je onder een steen gelegen hebt, heb je er wel van gehoord. Afgelopen jaar is hij zelfs uitgekozen als Auto Van Het Jaar. Één van zijn USP’s was het feit dat hij alleen als elektrische auto beschikbaar zou worden voor onze markt, maar daar kwam al gauw verandering in. een Jeep hoort natuurlijk vierwielaandrijving te hebben. Wederom worden de aandrijvingen dus aangepast.
Nieuwe aandrijflijn
Zoals eerder benoemd werd de Jeep Avenger geïntroduceerd als EV, waar niet veel later ook een mild-hybride en benzine alternatief bij kwamen. Deze aandrijvingen kregen een 1.2 driecilinder die 100 pk naar de wielen bracht, waarbij de mild-hybride aandrijflijn ook nog een ondersteunende elektromotor kreeg. In de tussentijd hebben ze deze motor wat verbeterd en weten ze 136 pk uit de 1.2 te persen. Dezelfde benzinemotor hangen ze ook in de nieuwe Jeep Avenger 4xe (je spreekt uit: four by E) en word ondersteund door een elektromotor op elke as. De mild-hybrides worden altijd aangedreven middels een 6-traps automaat met dubbele koppeling. Hierdoor krijgt de Avenger dus vierwielaandrijving en onderscheidt hij zich van zijn Stellantis neefjes. De Peugeot 2008, Opel Mokka en DS 3 hebben namelijk enkel voorwielaandrijving. De toekomstige Alfa Romeo Milano schijnt ook all-wheel-drive te krijgen, maar die moeten de Italianen nog presenteren. De Avenger is nu dus een échte Jeep geworden, we zijn wel benieuwd wat de verkoopcijfers zullen gaan doen in ons platte landje.
4xe
De 4xe benaming van Jeeps was voorheen apart gehouden voor plug-in’s met vierwielaandrijving, de nieuwe Jeep avenger 4xe heeft wel vierwielaandrijving, maar is geen plug-in. Geen enkel probleem natuurlijk, maar het kan verwarring oproepen.
Hoeveel de nieuwe Jeep Avenger 4xe gaat kosten is nog niet bekend, voor het eind van het jaar zullen ze dat ons vertellen.