13 maart schreven we dat Zweeds-Chinees autobedrijf Lynk & Co veranderingen gaat doorvoeren in hun abonnement. We hadden niet kunnen voorzien hoeveel ophef dit stuk zou veroorzaken. Zowel in de comments én op andere platformen. Nu de prijswijziging er snel aankomt (aankomende vrijdag) kijken we voor nu, één laatste keer naar Lynk & Co.

Abonnement op een rijtje

Dankzij een anonieme bron kregen we te horen dat het abonnement gewijzigd gaat worden. Uiteraard was dit niet bespreekbaar, abonnementhouders kregen een flinke pil te slikken. Hieronder nog eens alle wijzigingen op een rijtje.

Klanten die eerder 550,- betaalde voor hun 01, gaan vanaf 12 april (nogmaals, vrijdag dus) €650,- betalen. €100,- meer dus. Deze verhoging wordt automatisch toegepast en eerlijk gezegd ook niet netjes geformuleerd. Andere veranderingen zijn als volgt. Mocht de auto te laat teruggebracht zijn komt daar een hogere boete bij. Dit gaat van €25,- naar €50,- oftewel het dubbele. Er komt een “administratievergoeding” van €25,-. Dit in verband met “schade afhandelingsvergoeding/eigen risico”. Als finishing touch zullen gebruikers 100,- moeten betalen wanneer zij niet het “zelfinspectieraport” ingevuld hebben bij inlevering van hun auto.

Enquête Lynk & Co

Net zoals Alice die in het konijnen gat sprong,  zo sprongen wij in het Lynk-verhaal. We kwamen in contact met de Facebook-forum eigenaren. Deze heren beheren het Lynk & Co forum Netherlands. Zacht uitgedrukt waren zij het ook niet eens met de wijziging. Met een geworpen blik op het forum zien we zorgwekkende verhalen met klanten. Klanten die erg boos zijn over de communicatie en administratieve nalatigheid.

We snappen het, Lynk & Co is een bedrijf natuurlijk verdienen die graag geld. Niemand die ze dat kwalijk neemt. Er zijn echter wel zeker dingen kwalijk te nemen. Één enkele blik op het genoemde forum laat twee dingen zien, klanten zijn erg blij met hun auto! Zorgwekkender, klanten tonen continue hun ontevredenheid over administratie/communicatie gerelateerde zaken binnen het bedrijf.

Voor de eigenaren van het forum was dit de reden om een enquête op te zetten. Hierin hadden mensen de kans zich (anoniem) uit te spreken. Een aantal resultaten laten we hieronder zien.

mensen die de enquête ingevuld hebben konden anoniem toevoegingen doen. Hier een kleine selectie ervan.

De eigenaren van het forum vertelde het volgende. Ze willen zien hoeveel “grondvlak” er voor communicatie en administratie problemen zijn. Toch lijkt het er sterk op dat er juridische actie ondernomen gaat worden. Hoe dat verder gaat weet enkel de toekomst. Natuurlijk houden we er wel een oog op.

Terugkoppelling Lynk & Co

We zouden geen goed werk doen als we niet naar het verhaal van beide partijen zouden luisteren en dat delen. Natuurlijk hebben we contact gezocht met Lynk & Co. Tot nu toe helaas enkel met resultaat dat Lynk & Co laat weten dat:

Op dit moment kunnen wij geen gedetailleerde informatie of verklaringen verstrekken over de prijsverhoging en de gerelateerde onderwerpen die u hebt aangesneden.

Binnen een bedrijf lopen er vrijwel altijd meerdere projecten. Begrijpelijk dat er niet op alles een verklaring kan komen. Gezien de situatie hadden we echter meer communicatie verwacht dan verkregen. Vooral omdat deze al zo snel van kracht gaat. Vreemd dat daar dus niks over gezegd kan worden. Net zoals op we een oog op de ontwikkelingen bij het forum houden, zo ook bij Lynk & Co.

Toekomst van Lynk & Co

Voordat we naar de toekomst kijken (of enigszins speculeren), kijken we heel snel terug naar waar het begon. Namelijk onze originele bron, hier is aangegeven de auto over te willen nemen. Uiteraard is er gevraagd naar een offerte. Spijtig genoeg zonder reactie vanuit Lynk & Co. Dit zorgt natuurlijk voor onzekerheid op een gebied waar dit juist weggenomen zou worden.

Lynk & Co bevindt zich op het moment in een lastig situatie. Het product dat ze bieden scoort goed, zo vonden wij ook in onze rijtest. De communicatie laat wensen over en is op momenten gewoon niet fatsoenlijk. De vraag is dan hoelang mensen dit accepteren. Ook gezien de snel komende veranderingen in het abonnement. Wat doet lynk dan? Een bedrijf zonder klanten is immers gedoemd te mislukken.

Momenteel zijn er, hoewel kwalijk geen onoplosbare fouten gemaakt. Wat steeds terugkomt is een nalatige of zelfs lakse administratie/communicatie vanuit Lynk & Co naar de klant. Deze blijft in het donker tasten. Meerdere verhalen van mensen die bijvoorbeeld nu pas een boete van het jaar 2022 binnen krijgen. Sinds 8 januari van dit jaar is er een nieuwe CEO, Nicolas Lopez Appelgren. Met 28 jaar ervaring is er kans dat de toekomst van Lynk & Co positief is. Bovenal dat de verkeerde communicatie en achterstallige administratie verleden tijd is.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *