Opvallend nieuws uit Duitsland: het gaat niet goed met de S. Niet alleen de Mercedes-Benz S-Klasse die we kennen loopt niet lekker, alles met de S erin lijkt in verkopen te zakken. De GLS, EQS en EQS SUV gaan ook onderuit. Sterker nog, het gaat zo slecht met de S dat ze de productie moeten terugschalen.

Dit is natuurlijk jammer. Mercedes-Benz heeft eigenlijk sinds het begin dit segment gedomineerd. De Audi A8 sloeg nooit echt aan en de 7-Serie is altijd achtergebleven op de S. Laten we overigens ook benoemen dat merken buiten de Duitse Drie-eenheid het al eerder hebben opgegeven.

Zo kan je al een tijdje geen Maserati Quattroporte of Jaguar XJ meer kopen. Ook de merken die nog wel meedoen, komen lang niet aan de verkoopaantallen van de Benz. Denk hierbij aan de illustere Lexus LS en Bentley Flying Spur. De Panamera doet het nog wel lekker, maar goed, de S staat bovenaan.

Pech over de gehele range

Niet alleen alle S-auto’s van Mercedes gaan slecht, ook alle versies van de S-Klasse zelf lopen niet lekker. De normale Benz, sportieve AMG en luxe Maybach gaan allemaal achteruit. De toeleveranciers van onderdelen van de S-auto’s krijgen nu natuurlijk ook minder inkomsten. De beurskoers zal eerdaags worden aangepast aan de terugschaling van productie.

Het is natuurlijk op zich niet onlogisch dat een auto die begint bij 135.000 euro niet heel hard in de verkopen loopt. Maar, daar gaat het natuurlijk niet om. Mensen kochten hem, nu kopen minder mensen hem. Hoe komt dat? Het lijkt er niet op dan andere merken in dit segment meer auto’s verkopen nu de S afzakt. Wat is er dan aan de hand?

Sterft dit segment uit? Maar, waarom dan? En waar gaan al die klanten dan naartoe? Wij weten het niet en alleen de tijd zal het leren.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *