In ons vorige artikel over de 8 Serie Cabrio zeiden we al dat die samenstelling niet de laatste zou zijn. Een sportieve M uitvoering kan niet uitblijven en is ook al op weg naar serieproductie en zal ons dan ook snel bereiken. De nadruk bij de nieuwe M8 ligt dan ook op snel.
De officiële onthulling van de BMW M8 is er nog niet, maar wel worden er al wat technische gegevens bekend gemaakt i.c.m. wat foto’s van de gecamoufleerde versie. De foto’s zijn gemaakt op het circuit van Estoril in Portugal waar de M8 zijn testronde deed.
Gecamoufleerd exterieur
We weten dat de M8 natuurlijk gaat lijken op zijn “langzamere” broer uit de 8 serie. In grote lijnen is hij dus al bekend. Wel kunnen we zeggen dat hij standaard 19-inch M wielen krijgt en dat 20-inch optioneel is. Tevens zijn deze voorzien van high-performancebanden die verschillende maten hebben. De voor- en achteras hebben allebei andere maten waardoor lekker snel door de bochten gaan geen probleem moet zijn. Ook zijn er nog M carbon-keramische remmen te bestellen die ervoor zorgen dat de auto snel en veilig tot stilstand komt. De details laten nog even op zich wachten tot de officiële onthulling gaat plaatsvinden en zullen wij deze dan ook uitvoerig beschrijven.
De ingrediënten
Ook al kunnen we nog niet veel zeggen over het design. Het belangrijkste is natuurlijk wat dit ‘’beest’’ allemaal kan. Wat zijn dus de ingrediënten? Nou de M8 komt met een 4,4 liter V8 TwinPower Turbo techniek met meer dan 600 pk bij 750 Nm. Leest u dat nou goed? Ja zeker, 600 pk en dat niet alleen op de achterwielen. Net als bij de M5 komt deze sterke M8 met xDrive vierwielaandrijving. Om te zorgen voor een snelle overbrenging stopt BMW hier natuurlijk ook zijn 8-traps M Steptronic automaat in die heel erg snel reageert op uw rechtervoet.
Met het geluid van de M8 moet het ook wel goed zitten, want er komt namelijk een klepmechanisme in de uitlaten. Zo kan rustig en comfortabel gereden worden, maar als eenmaal het gaspedaal wordt ingedrukt dan brult de V8 lekker door.
Vierwielaandrijving?
Velen zullen nu teleurgesteld zijn over de vierwielaandrijving, bij BMW hoort immers achterwielaandrijving. Niet getreurd de M8 wordt hoofdzakelijk aangedreven door achterwielaandrijving, maar als deze de tractie dreigen te verliezen springt de voorwielaandrijving bij. Is die vierwielaandrijving dan altijd ingeschakeld? Nee absoluut niet, er kan namelijk ook voor gekozen worden om de aandrijving alleen via de achterwielen te laten lopen. Hij heeft dus eigenlijk 2 technieken in 1. De stabiliteit en veiligheid op de weg en de mogelijkheid tot driften wanneer je met de M8 het circuit op gaat.
Drie carrosserievarianten
Wat we kunnen concluderen uit het bovenste gedeelte is dat de M8 wel echt een auto wordt die veel mensen doet verbazen. Gelukkig staat de “normale” M8 er niet alleen voor. BMW heeft namelijk aangekondigd dat er ook nog een M8 Carbio komt en ook nog eens een M8 Gran Coupé. Die laatste is natuurlijk helemaal top voor het gezin!