Denk aan een hybride auto en je denkt al snel aan milieuvriendelijke auto’s. Een elektromotor assisteert een traditionele verbrandingsmotor om brandstof te sparen en dat is goed voor het milieu. Porsche introduceert nu de Cayenne Turbo S E-Hybrid: een hybride om een heel andere reden.
Verstandige keuze
Niks milieu, moet Porsche gedacht hebben. Die elektromotor moet gewoon extra vermogen leveren, bovenop de benzinemotor die er al inzit! En voilà, zie hier het eindresultaat: de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Turbo S E-Hybrid Coupé. Alsof de 4-liter V8 benzinemotor nog niet krachtig genoeg was, wordt hij geholpen door een elektromotor om een totaal vermogen van 680pk te bereiken.
Laat dat getal even op je inwerken. Zes-honderd-tachtig pk. De legendarische Ferrari Testarossa moest het met maximaal 390pk doen. De krachtigste nieuwe vrachtwagen die je op dit moment kunt kopen, heeft 750pk, dus 70pk meer, maar die is bedoeld om minstens 40 ton te trekken. Heb je 680pk echt nodig in een SUV? Nee, natuurlijk niet, maar de mensen die deze auto kopen, maken een keuze op basis van gevoel, niet op basis van verstand. En omdat ze geld te spenderen hebben, natuurlijk.
Overigens kun je wel het rekentalent van Porsche wel een beetje in twijfel trekken. Volgens Porsche produceert de V8 namelijk 550pk en de elektromotor 136pk. Als ik die getallen optel, kom ik op 686pk, maar Porsche is er blijkbaar 6 verloren ergens. Maar ja, waar maak je je druk om als dat minder dan 1% van je vermogen is. Met het maximale koppel van 900Nm, dat volgens Porsche al net boven stationair toerental beschikbaar is, trek je gegarandeerd alle straatstenen uit de straat.
De SUV bereikt de 100km/u vanuit stilstand in 3,8 seconden. Dat is een stuk rapper dan de eerder genoemde Testarossa, die er anderhalve seconde langer voor nodig had. En dan is de Cayenne ook nog eens een enorme SUV. De topsnelheid van de Cayenne is 295km/u. Standaard wordt de Cayenne E-Hybrid geleverd met een achttraps automaat.
Ook als coupé
De Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid is een plug-in hybride, wat dus inhoudt dat je hem met een stekker kunt opladen. Volgens Porsche kan dat bij een snellader al in minder dan 2,5 uur. Aan de gewone wandcontactdoos duurt het zo’n 6 uur. De auto kan dan vol elektrisch rijden tot 135 km/u, tot een afstand van 40 kilometer. Dit is uiteraard afhankelijk van je rijstijl. Porsche geeft een verbruik aan van 1 op 27 maar het is de vraag hoe realistisch dit is. Misschien omdat je in werkelijkheid zelden meer dan een vijfde van het vermogen gebruikt?
Net zoals andere Cayennes is de Turbo S E-Hybrid verkrijgbaar in twee carrosserie-varianten: de normale SUV en de Coupé, die Porsche een tijdje geleden introduceerde. Zoals we eerder ook al moesten constateren bij BMW is hier de term coupé niet geheel correct: het betreft hier gewoon een SUV met een aflopende daklijn. Een soort SUV-hatchback dus, voor een coupé heeft de Cayenne teveel deuren. De Cayenne Coupé biedt een sportievere uitstraling, maar je levert wel interieur- en bagageruimte in. Bovendien is hij duurder en zwaarder. Wederom een model waarbij gevoel en een gevulde portemonnaie meer telt dan verstand.
Ook als V6
Naast de Cayenne Turbo S E-hybrid introduceert Porsche ook de normale Cayenne E-hybrid Coupé. De normale Cayenne E-hybrid kende we al in SUV-vorm, maar hij is er nu dus ook in de uitvoering met de schuine achterruit. Deze normale uitvoering wordt aangedreven door een 3-liter V6 turbomotor, die samen met de elektromotor 462pk levert. Deze kan tot 43 kilometer elektrisch rijden, en volgens Porsche is een verbruik van 1 op 33 geen probleem.
De Porsche Cayenne E-hybrid is te bestellen vanaf 104.100 Euro, de coupé voor 5.000 Euro meer. De prijzen van de Turbo S-versie zijn fors hoger: deze beginnen bij 190.400 Euro. Porsche zou Porsche niet zijn als de prijs flink op te drijven is middels allerlei opties. Zo moet je bijbetalen voor adaptive cruise control, rijbaanassistentie of noodremfunctie: eigenlijk is het heel vreemd dat je een auto kan bestellen met 680pk zonder deze veiligheidsvoorzieningen.