Vandaag teast Hyundai een kleine EV die naam Inster draagt. Dat is niet de enige goedkope elektrische auto die er aan komt. We kunnen de komende tijd een hele golf aan kleine EV-baby’s verwachten. Alles om de honger naar goedkopere auto’s te stillen, want de consument staat te trappelen om betaalbaar te rijden.

Hyundai Inster

Broertje voor de Casper

De kleine Hyundai Inster is een doorontwikkelde versie van de alleen in Korea verkrijgbare Casper. Een compacte en guitige mini-SUV op benzine, die in 2021 werd gepresenteerd.  Nu wil Hyundai het A-segment in Europa wakker schudden met deze nieuwe Inster. De stadsauto moet 355 km ver komen op een volle batterij.

Volgens de Koreanen verlegt de Inster de grenzen met rijbereik, technologie en veiligheidsvoorzieningen. We verwachten dat hij sterk zal lijken op zijn broertje Casper, prijzen zijn nog niet bekend. Eind juni wordt de Inster officieel gepresenteerd.

Hyundai Casper uit 2021

Monopolie voor Dacia en Citroën

In het elektrische A-segment vind je tot nu toe alleen de Dacia Spring Electric. Dat is nog steeds de goedkoopste elektrische auto in Nederland, met een vanaf prijs van 17.950 euro.

De onlangs gepresenteerde Citroën ë-C3 gooit ondertussen hoge ogen bij de (internationale) autopers en breekt het B-segment open met zijn prijs: 23.300 euro. De Citroën is een maatje groter dan de Spring en kun je vergelijken met bijvoorbeeld de Opel Corsa Electric.

Volkswagen ID2

Tot nu hadden deze twee baby-EV’s het rijk alleen, maar de concurrentie ligt niet te slapen. Wat we al zeker weten is dat Volkswagen met de nieuwe ID2 komt. Daarvan weten we dat het design inmiddels af is, en dat hij rond 2026 op de markt komt. De vanaf prijs moet onder de 25.000 euro komen te liggen. Designchef  Oliver Mindt  van Volkswagen was deze week nog enthousiast over het ontwerp van de nieuwe ID2:

“De ID2 is zelfs beter [dan het concept]. Ik vind het echt leuk, en het is een van de redenen waarom ik zo optimistisch ben over onze toekomst”

Dongfeng Box

Naast Volkswagens offensief weten we inmiddels ook dat het Chinese Dongfeng een mini EV zal lanceren op de Nederlandse markt. In China heet dit compacte model nog Nammi 01, in Nederland zal hij Box gaan heten. De Box krijgt een minimaal bereik van 330 km, een duurdere versie komt 430 km ver.

Fiat Panda

In Europa zit Stellantis ook niet stil, want hier wachten we met smart op de nieuwe Fiat Panda. Ook elektrisch en ruimer dan ooit. De nieuwe Panda wordt meer dan 4 meter lang en zal onderhuids veel delen met zustermodel ë-C3. Volgens Fiat moeten de prijzen rond de 20.000 euro beginnen. Genoeg babynieuws; er wacht ons de komende jaren een golf aan compacte, elektrische, betaalbare auto’s. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *