Audi onthult tijdens de New York International Auto Show (NYIAS) de nieuwe R8 Spyder. De nieuwe R8 Spyder heeft een 5.2 liter V10-middenmotor met een vermogen van 540 pk. De marktintroductie staat gepland voor september 2016. Prijzen worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.
Lichtgewicht stoffen kap
De nieuwe Audi R8 Spyder heeft een lichtgewicht stoffen kap, die slechts 44 kilo weegt en uitmondt in twee vinnen. Deze sluiten optisch aan op de motorafdekking.
Niet alleen de V10-motor van de R8 Spyder levert topprestaties, dat doet zijn dak eveneens: het kan elektrohydraulisch in 20 seconden worden geopend en gesloten, ook rijdend, tot een snelheid van 50 km/h. De achterruit kan separaat worden geopend en gesloten; bij een geopend dak kan het als windscherm fungeren.
Gewicht van 1.612 kg
Dankzij aluminium en koolstofvezel componenten weegt de Spyder slechts 1.612 kg. Dankzij speciale verstevigingsmaatregelen bij de dorpels, de A-stijlen en de voorruitomlijsting, is de torsiestijfheid van de R8 Spyder met meer dan 50% toegenomen ten opzichte van het vorige model, terwijl de stijve carrosserie dankzij tal van gewichtsbesparende maatregelen slechts 208 kilo weegt. De nieuwe Audi R8 Spyder is 14 millimeter korter dan het vorige model, maar tegelijkertijd 38 millimeter breder. De hoogte bleef onveranderd ten opzichte van de eerste generatie R8 Spyder, net als de wielbasis.
540 pk sterke 5.2 liter V10-middenmotor
De nieuwe R8 Spyder heeft een 540 pk sterke 5.2 liter V10 middenmotor met dubbel injectiesysteem. Het koppel bedraagt 540 Nm. Sprinten van 0 tot 100 km/h gaat in 3,6 seconden, terwijl de topsnelheid eindigt bij 318 km/h. Efficiency-verhogende technologieën, zoals de cilinderuitschakeling (COD) en de zeilfunctie, waarbij de auto voortrolt met losgekoppelde motor, dragen bij aan een 10% lager verbruik ten opzichte van het vorige model. De nieuwe Audi R8 Spyder verbruikt 11,7 liter/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 277 g/km.
Zeventraps S tronic-transmissie
De V10 is gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie, en nieuw quattro aandrijfsysteem met elektrohydraulisch bediende lamellenkoppeling op de vooras. De koppeling kan het vermogen volledig variabel over de wielen verdelen (tot maximaal 100% naar de voor- of achterwielen) en is watergekoeld voor optimale prestaties. Op de achteras is een mechanisch sperdifferentieel toegepast. Audi drive select biedt keuze uit vier rijstanden, van sportief tot comfortabel. Wanneer voor het R8 performance-stuurwiel wordt gekozen, zijn nog drie rij-programma’s beschikbaar: droog wegdek, nat wegdek en sneeuw. De R8 Spyder wordt standaard geleverd op 19 inch velgen met 245/35 banden op de vooras en 295/35 banden achter. Tegen meerprijs zijn 20 inch velgen verkrijgbaar met 245/30 banden aan de voorzijde en 305/30 banden achter.
er zijn geen afbeeldingen gevonden