Delorean. Een merk met emotie? Nog meer een merk met een verhaal. Het verhaal begint bij John DeLorean die ooit het jongste divisiehoofd van General Motors was. Hij beheerde de ontwikkeling van onder andere de Pontiac GTO, Pontiac Firebird. In 1973 vertrek hij bij GM om de DeLorean Motor Company te starten. Waaruit in 1981 de eerste DMC ontstaan was, de legendarische DMC-12. Nou ja, legendarisch… Dat waren ze op dat moment niet. Wordt de nieuwe elektrische Delorean Alpha5 dat wel?
Classic DMC
De eerste DMC-12 was geen succes. Het was vooral het uiterlijk van Giorgetto Giugiaro van Ital Design wat indruk maakte, futuristisch getekend met vleugeldeuren. Zo is het dat iedereen de DeLorean DMC-12 kent, en dan vooral uit de film “Back to the Future” met Micheal J. Fox als Marty McFly en professor Emmett Brown. In de Hollywood film heeft de DMC heroïsche prestaties, maar de praktijk is heel anders. De 2,8 liter V6 motor had maar 132 pk bij 5.500 tpm. Naar keuze kon hij geleverd worden met handgeschakelde 5-versnellingenbak of een 3-traps automaat. Hij was niet bijzonder licht met 1.245 kg of snel 0-100 km/u in 9,5 seconden en een stopsnelheid van 210 km/u. Maar het was genoeg om door de tijd te reizen. Daarvoor diende je met de DeLorean minimaal 88 Miles (142 km/u) te reizen.
Zoals je bij meer iconische modellen ziet, krijgen ze een nieuw leven, maar dan wel in een elektrisch jasje. De nieuwe MINI is bijvoorbeeld al niet meer uit het straatbeeld te slaan. Uiteraard heeft deze ook een elektrische variant. De nieuwe Fiat 500 is er alleen maar elektrisch. De Honda E (rijtest) heeft veel retro-Civic trekjes. En dat lot is nu ook bezegeld voor de DeLorean. Een nieuw model zonder elektrische aandrijflijn op de markt brengen, dat is tegenwoordig not done.
DeLorean Alpha5
Een nieuwe Delorean heeft het levenslicht gezien, althans op de computer. Dit is de Delorean Alpha5. Op 5 millimeter na vijf meter lang, 2 meter breed en 1,37 meter hoog. In tegenstelling tot de DMC-12 is dit geen twee-zitter, maar een vier-zitter. De (vleugel)deuren zijn wel beperkt tot twee stuks. Deze zijn dus extra breed om zowel de voor- als achterpassagiers comfortabel in- en uit te laten stappen. Het interieur is niet echt onderscheidend. Het is zelfs een, naar huidige maatstaven, klein touchscreen in de middenconsole. De fysieke airconditioningsknoppen zitten achter het scherm verstopt. Het oogt allemaal wel heel clean, met hopelijk wel genoeg ruimte voor je flux-capacitor…
Time travel, specificaties DeLorean Alpha5
De 88 mph die Marty McFly moest rijden om door de tijd te reizen is geen probleem. Deze 142 km/u bereik je al na 4,35 seconden. De 0-100 km/u acceleratie duurt ongeveer 3 seconden. Stoppen met accelereren doet de Alpha5 pas bij 250 km/u.
Veel andere specificaties zijn er nog niet vrijgegeven, enkel dat de actieradius 483 km is. Dat is op basis van de Amerikaanse EPA-meetmethode. Dat zal een kleine 550 km WLTP zijn. voor deze Alpha5. Om tot deze range te komen is hij uitgerust met een 100 kWh accu en een Cw van 0,23. Hoe lager de Cw-waarde, des te gemakkelijker ‘snijd’ de auto door de lucht, oftewel luchtweerstandswaarde.
De lijnen op de auto, de bijna dicht gesmede lichtmetalen velgen en druppelvormige carrosserie bevestigen de lage Cw-waarde. De aanwezigheid van vleugeldeuren wordt uiteraard door DeLorean niet bescheiden mee omgegaan. Op vele persfoto’s staat ze. De bijna matrix-achtige achterlichten van de oude, zijn vervangen door smalle led-strips met een V-vormige nepuitlaat. De naam DeLorean wordt van achteren ook in het rood verlicht. De plastic lamellen van de achterruit komen ook terug, waarschijnlijk aangevuld met achterruitrijcamera voor voldoende zicht. De voorkant van de old skool DMC-12 was nooit zijn knapste kant met de vierkante koplampen. Uiteraard zijn ook die tegenwoordig vervangen door LED-strips. met twee kleine stipjes voor een apart geplaatste V-vorm in de voorbumper. Achter het wit verlichte DeLorean logo huist nu een front-spoiler in de motorkap. Zorgt uiteraard voor wat extra downforce. Al met al een netjes geheel, maar van alle kanten spraakmakend is het niet.
Toekomstige DeLorean modellen
De DeLorean Alpha5 insinueert dat er ook een 1 tot en met 4 zal komen. Vermoedelijk kleinere en goedkopere modellen. De 5, als plaatje is het een Romeinse V als verwijzing naar de vleugeldeuren. Dat betekent ook gelijk dat we deze deuren niet op goedkopere modellen hoeven te verwachten.
Introductie DeLorean Alpha5
Wachten tot 2024 geldt voor de Alpha5. Eind dit jaar kunnen we eerst op Pebble Beach het definitieve model verwachten. Wij zijn benieuwd.