
Er spelen momenteel veel politieke belangen op het wereldtoneel. Door die onrust schaffen Chinese klanten steeds vaker auto’s van Chinese makelij aan. Dit is ook één van de redenen waarom Volkswagen kampt met de problemen die ze hebben. Met de importheffingen van en naar China zal de afzet van Europese autobouwers nog kleiner worden. Maar wie wint de wapenwedloop wat betreft de Chinese autoverkoopcijfers dan wel?
Bouw je dromen
Build Your Dreams (BYD) heeft in week 12 van dit jaar veruit de meeste auto’s verkocht in het grootste land van Azië. Dit zijn de meest recente cijfers en ze geven de verhoudingen goed weer. BYD heeft in een week tijd maar liefst 58.500 auto’s aan de man gebracht. Ter vergelijking, in Nederland werden er in totaal afgelopen maart 31.515 auto’s geregistreerd van alle merken bij elkaar.
Merk | Aantal exemplaren | Ten opzichte van week 11 | Ten opzichte van vorig jaar |
BYD | 58.500 | – 6,8 % | + 2,6 % |
Tesla | 17.000 | + 11,1 % | + 32,8 % |
Li Auto | 8.600 | + 8,9 % | + 28,4 % |
Xpeng | 7.500 | + 7,1 % | + 200,0 % |
Leapmotor | 6.900 | – 1,4 % | + 86,5 % |
Tesla is still standing
Wereldwijd neemt de populariteit van Tesla af, maar in China lijken ze weinig last te hebben van Tesla-schaamte. Het is het enige niet-Chinese automerk in de top 10 en dat is best knap. In Shanghai lachen ze inmiddels wel om de ‘domme zelfrijdende Tesla’s’. Daar wordt steeds meer gebruik gemaakt van robottaxi’s. Techreus Baidu heeft met dochteronderneming Baidu Apollo een autonoom rijproject opgestart om taxi’s volledig zelfstandig te laten rijden. Volledig onnodig, want de werkloosheidscijfers in China zijn de afgelopen maanden alleen maar gestegen. We verwachten dat door de ontwikkelingen rondom de importheffingen de aankomende maanden steeds minder Tesla’s hun weg naar China gaan vinden.

Hollandse glorie
De ‘Blue Sky Coming’ kreet komt van Nio, het elektrische automerk van William Li. Om betaalbare auto’s te produceren is het dochterbedrijf Onvo opgericht. Deze auto’s zijn voor Jan met de pet en zijn in week 12 al 1.200 keer verkocht. Nio zelf verkocht 2.400 exemplaren in China. Andere bekenden in Nederland zijn Xpeng en Leapmotor. Deze merken verkopen een stuk beter dan Nio. Leapmotor is onderdeel van Stellantis, de overkoepelende organisatie achter ondere andere Peugeot, Citroën, Opel en Fiat. Met de T03 (een schattige stadsauto) en de betaalbare SUV C10 schieten ze uit de startblokken in ons land. Wij verwachten zo maar dat de Chinese auto’s steeds vaker hierheen komen en dat Europese auto’s uit het Chinese straatbeeld verdwijnen. Rijd je liever vertrouwd Europees of verrassend Chinees?
